Banbrytande behandling av långt framskriden prostatacancer på väg

Prostatacancer är numera den vanligast diagnostiserade cancern bland män. Mer än 20 000 nya fall tillkommer per år i Norden (1), varav cirka 9 500 i Sverige. I fyra fall av tio utvecklas sjukdomen till en obotlig avancerad prostatacancer (2). Xtandi (enzalutamid), det första läkemedlet i en ny klass av läkemedel, är nu nära ett EU-godkännande för behandling av metastaserande, kastrationsresistent prostatacancer efter tidigare behandling med kemoterapi. Studier visar att Xtandi hämmar cancerceller och förlänger patienternas liv med cirka fem månader.

Prostatacancer är den vanligast diagnostiserade cancerformen bland män. I de nordiska länderna drabbas mer än 20 000 av prostatacancer och i 40 procent av fallen sprider sig cancern till den omgivande vävnaden som sedan blir obotlig. Ett antal behandlingar kan påbörjas hos patienter med långt framskriden prostatacancer, inklusive flera former av hormonbehandling, för att hämma effekten av testosteron på cancerceller.

Dessa behandlingar har dock endast palliativ och tillfällig effekt innan sjukdomen åter utvecklas - och kan manifesteras som kastrationsresistent prostatacancer, ett stadium där cancercellerna fortsätter växa trots en mycket låg testosteronnivå. I detta skede är prognosen mycket dyster, överlevnadstiden är vanligtvis cirka ett till två år från tidpunkten för diagnos, och behandlingsalternativen är få. Det finns därför ett stort behov av nya effektiva behandlingar för patienter med metastaserande kastrationsresistent prostatacancer.

Banbrytande behandling
Xtandi är det första läkemedlet i klassen med s k androgenreceptorsignaleringshämmare som på ett nytt och annorlunda sätt hämmar funktionen hos den androgena receptorn i prostatacellen på tre olika nivåer. Medicinen blockerar testosteronets bindning till androgena receptorer, förhindrar receptorerna från att röra sig in i cellkärnan, och hämmar receptorns bindning till DNA, vilket begränsar produktionen av nya cancerceller.

– Xtandi är resultatet av många års forskning och utveckling av en helt ny verkningsmekanism. Vi har lyckats skapa en helt ny behandling av metastaserande, kastrationsresistent prostatacancer som hämmar tillväxten av cancerceller på flera olika nivåer. Vi är också stolta över att kunna erbjuda en behandling som kan förlänga livet för patienter, säger Ove Schebye, medicinsk direktör på Astellas Pharma Nordic.

EU-godkännande på väg
Xtandi har precis fått positivt yttrande från den europeiska läkemedelsmyndighetens CHMP-kommitté, som rekommenderar godkännande av marknadsföringstillstånd för Xtandi i Europa. Detta positiva yttrande är baserat på data från den tidigare aviserade fas III-studien AFFIRM, som visade en signifikant ökad överlevnadstid för patienter med kastrationsresistent prostatacancer - nästan fem månader jämfört med placebo¹. Studien visade också en allmän god tolerabilitet av Xtandi, och det observerades mindre allvarliga biverkningar jämfört med placebo.

I de nordiska länderna kommer Xtandi att marknadsföras av Astellas Pharma, som räknar med ett slutligt beslut från de europeiska tillsynsmyndigheterna inom de närmaste två månaderna.

Ove Schebye, medicinsk direktör, Astellas Nordic, +45 4343 0355

1. NORDCAN  (http://www-dep.iarc.fr/NORDCAN/SE/frame.asp)
2. Beltran H, Beer TM, Carducci MA, et al. New therapies for castration-resistant prostate cancer: efficacy and safety. Eur Urol 2011;60:279-90
3. Kirby, M. , Characterising the castration-resistant prostate cancer population: a systematic review, The International Journal of Clinical Practice