TLV-beslut: EVRENZO™ subventioneras för patienter med anemi vid kronisk njursjukdom

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) har beslutat att EVRENZO (roxadustat) ska ingå i läkemedelsförmånen för behandling av vuxna patienter med anemi vid kronisk njursjukdom.

Astellas meddelar att TLV den 19 maj beslutade att inkludera EVRENZO i läkemedelsförmånen för behandling av vuxna patienter med symtomatisk anemi (blodbrist) associerad med kronisk njursjukdom (CKD). Beslutet innebär generell subvention och gäller från den 20 maj 2022.

EVRENZO är den första HIF-PH-hämmaren att godkännas inom EU. Läkemedlet höjer hemoglobinnivåerna (Hb) via en verkningsmekanism som skiljer sig från erytropoes-stimulerande läkemedel (ESA), som vanligtvis ges i kombination med intravenöst järn. Roxadustat aktiverar kroppens naturliga mekanism för att höja antalet röda blodkroppar. Mekanismen involverar reglering av många komplementära processer som främjar bildningen av röda blodkroppar och bidrar därmed även till en minskad användning av intravenöst järn.

- Att TLV har beslutat att inkludera EVRENZO i läkemedelsförmånen innebär att svenska patienter som drabbats av anemi i samband med kronisk njursjukdom nu har ett nytt behandlingsalternativ tillgängligt, säger Birgitte Claudius, medicinsk direktör på Astellas i Norden.

Läs hela TLVs beslut här.

För mer information om roxadustat, se FASS.

Birgitte Claudius, medicinsk direktör, Astellas Pharma, birgitte.claudius@astellas.com, +45 4343 0355

Om Astellas

Astellas Pharma är ett företag som fokuserar på att förbättra människors hälsa runt om i världen genom att tillhandahålla innovativa och tillförlitliga läkemedel. Vi är främst verksamma inom sjukdomsområdena urologi, onkologi, transplantation, immunologi och nefrologi. Astellas vision är att ligga i framkant av vårdutvecklingen och skapa värde för patienter genom innovativ forskning och vetenskap. Med det nordiska huvudkontoret i Köpenhamn finns Astellas representerat i hela Norden. För mer information, besök vår hemsida www.astellas.se

NEH_2022_0007_SE 05.2022