Olika modeller för PIM – så hittar du rätt (3:3)

Vilken typ av PIM-system du bör välja beror i grunden på vilken infrastruktur som redan finns i verksamheten. Om ni redan har ett etablerat och modernt CMS och bara önskar byta ut själva PIM-delen, exempelvis, så är det ofta lättare att välja en mer färdig modell. Om du däremot har ett eller flera system i verksamheten som skulle behöva uppdateras, exempelvis bildbanken, webbplattformen eller hela e-handeln, är det mer intressant att angripa utmaningen med utgångspunkt i ett så kallat DXP, digital experience platform.

Digital Experience Platforms (DXP)

En digital experience platform (DXP) kan användas både för de verksamheter som kräver ett kompetent PIM-system, samtidigt som det är ett utmärkt stöd för att distribuera data direkt ut i kanalerna. DXP beskrivs av Gartner som “an integrated and cohesive piece of technology designed to enable the composition, management, delivery and optimization of contextualized digital experiences across multiexperience customer journeys”.

Fokus för DXP ligger på interoperabilitet mellan alla system för att hjälpa till att skapa kontinuitet över hela kundresan. Systemet omfattar presentation och exponering av produktinformation i olika kanaler, och ska även kunna erbjuda analys och hantering av kunddata. Vissa DXP:er tillhandahåller till och med AI-tjänster.

DXP vs PIM

Den primära skillnaden mot ett vanligt PIM-system är att en DXP hanterar helheten kring din produktinformation på ett unikt vis. En plattform av detta slag täcker således in alla steg med data procurement, data preparation och data distribution. Med en DXP i grunden kan PIM hanteras som PaaS (Platform as a Service), där leverantören har ansvar för såväl installation och hosting som kontinuerliga uppgraderingar av systemet.

Headless API:s och microservices

En trend är även att sätta upp PIM-system genom microservices och headless API:s. Detta innebär att man genom integrationer kan sprida sin produktinformation genom flera olika system. Istället för att ha en enda plattform för både produkthantering och distribution används så kallade microservices som ska kunna integreras med varandra. Målet är att dessa enkelt ska kunna bytas ut eller uppdateras, en del i taget. På det sättet kan du använda unika system för ett specifikt ändamål, och uppnå bästa möjliga skräddarsydda lösning för just er verksamhet. Detta upplägg passar framför allt större företag som har en etablerad IT-avdelning med goda tekniska erfarenheter och som klarar en komplex uppsättning. Samtidigt bör verksamheten vara vana och aktiva beställare av liknande tjänster, då det krävs många leverantörer inblandade.

Så kan Ateles hjälpa er verksamhet med PIM

För att kunna implementera de olika delarna av PIM-systemet är det viktigt att ha en stabil partner i arbetet. Du kan därmed få effektiv hjälp att skapa relevanta anpassningar eller utveckla nya lösningar till just er organisation, utan att behöva uppgradera eller byta ut plattformen i sig. En bra plattform som har stöd för just detta är Pimcore, som vi på Ateles är strategisk partner till.

Vi tillhandahåller PIM genom microservices och headless-upplägg, där våra kunder har etablerade systemkartor där det är enklare att byta ut en del av strukturen åt gången. Vi tillhandahåller även Pimcore som komplett system för Digital Experience Platform-uppsättningar. Pimcore passar framför allt dig som har behov av en komplex modulering där en standardtjänst för PIM inte skulle vara tillräckligt kraftfull. Med Pimcore som plattform kan vi på Ateles därför erbjuda en helt anpassad datamodell där systemet formas efter dina krav och förutsättningar. Pimcore har fått flera utnämningar, och har blivit utsedd av Gartner till Cool Vendor – en utmärkelse som bekräftar att systemet ligger nära deras definition på Digital Experience Platforms.

Produktinformation är en central del i framtidens digitala handel

Att ha en stabil hantering av produktinformation är viktigt, både för att kunna skapa bättre kundupplevelser och effektivare interna processer – men också för flexibilitet inför framtiden. Nya integrationer och uppdateringar är a och o för att kunna fortsätta stärka sin position på marknaden. Ett PIM-projekt handlar lika mycket om organisation och affär som teknik! För dig som vill satsa ordentligt är det därför nödvändigt att gå igenom arbetsprocesserna från start och ta hjälp av en expert för att hitta rätt lösning och uppsättning framåt.

• Datorstödd konstruktion, design

• pim