E-handelsskolan del 3

Systemintegration – minska antalet manuella steg

Det centrala inom all e-handel är systemintegration. Varför? Jo, ingen börjar med e-handel nu för tiden bara för att det är roligt, utan för att tjäna pengar. För att kunna tjäna pengar så är det viktigt att minimera antalet manuella steg. På Ateles träffar vi fortfarande företag med en ”manuell” lösning där de sitter och uppdaterar produkterna för hand. När de får nya order så matar de in kunddata och orderdata i ekonomisystemet i stället för att hämta automatiskt från affärssystemet. Detta tar massor av tid.

En annan anledning till systemintegration är att kundens krav har förändrats. Kunderna förväntar sig i dagens läge 3 saker:

• Vad är mitt kundunika pris
  • Vad är leveranstiden för min beställning
  • Jag ska kunna gå in och se vad som händer med min order.

Dessa krav har lett till ökad systemintegration med bland annat det bakomliggande affärssystemet.

För att kunna ge kunderna differentierade priser måste jag fundera på hur min prisstrategi ser ut. Arbetar jag med grundprislista med rabattstegar eller har jag kundunika prislistor för varje kund. Oavsett vilket så förväntar sig kunden minst lika bra priser på nätet.

När det gäller kraven på leveranstider så är en kedja aldrig starkare än sin svagaste länk. I detta fall innebär det att kraven på information i affärssystemen ökar. Kan jag få fram lagerstatus och leveranstider från mitt affärssystem? Om inte, beror det på lösningen eller på mina leverantörer? När man väl har fått ett leveransdatum så är det viktigt att kunden kan följa ordern. Det traditionella är att koppla sig mot exempelvis postens paketspårningstjänst. Dagens trender är att det inte räcker. Kunderna förväntar sig att kunna logga in i e-handelstjänsten och se varje steg och hur detta ligger till mot planen. Att ordern är under plockning i två dagar, var det planerat eller är den en dag försenad? Kunderna förväntar sig också att mobila tjänster informerar dem om exakt leveransdatum.

Med andra ord, nöj dig inte med att ha fått en ny kund. Får kunden inte tillräcklig service under leveransprocessen så kanske hon inte kommer tillbaka.

Nedan finns en av många undersökningar som visar att leveranskvalitet är en av de viktigaste parametrarna för att en kund ska välja just din lösning.

Källa: Office of Fair Trading

• strategisk kommunikation