E-handelsskolan del 4

Få mer trafik med sökordsoptimering

Sökordsoptimering (SEO - Search Engine Optimization) har länge använts för att generera mer trafik på konsumentsajter. Studier visar att cirka 70 % av alla köp börjar med en sökning i en sökmotor.

Hur gör jag för att min webbplats ska komma högt upp i träfflistan hos en sökmotor? Detta är inte en exakt vetenskap och sökmotorerna ändrar sina algoritmer hela tiden för att företag inte ska kunna hitta genvägar till höga placeringar. Men det finns saker att tänka på för att komma högre upp.

Följande aktiviteter ger höga poäng hos sökmotorerna:

•       Teknisk sökmotoroptimering är sökmotoroptimering som syftar till att strukturera företagets hemsida på ett sätt som gör det enkelt för sökmotorerna att komma åt textinnehållet på hemsidan och indexera den i sökmotorn. Detta görs bland annat genom sökvänliga URL:er (exempelvis www.foretag.se/kategori/produkt), fokusering på nyckelord och bra textbaserade (inte bild) sitemaps.

•       Redaktionell sökmotoroptimering gäller innehållet på sidorna, med fokusering på och repetition av viktiga nyckelord i beskrivande texter. Här gäller det att skapa ett bra, beskrivande och kontinuerligt uppdaterat innehåll för att sökmotorerna ska värdera innehållet högt. Ett bra redaktionellt innehåll leder också till ökad trafik och länkning från andra sajter (se nästa punkt).

•       Länkstrategisk sökmotoroptimering är hur man får andra sidor att länka till webbplatsen. Vissa webbplatser klassas som kvalitetssidor (högt rankade sidor) och om dessa länkar till ens egna sidor kan de egna sidorna få högre klassning. Därför är en bra länkhantering ett värdefullt grepp för att nå högre i sökresultaten. Att köpa sponsrade länkar på Google eller Eniro kan vara en väg dit.

Vad som har skett på senare tid är att även företag som är inom B2B-sektorn vill dra nytta av den extra trafik som genereras av sökmotorer. Detta innebär att många B2B-sajter måste modifieras. Det som är ett måste är att e-handelslösningen inte är dold, så att man måste logga in för att titta på lösningen. I en dold sajt kan sökmotorerna inte länka upp dina produkter och nya kunder kan inte titta på dem. Baserat på punkterna ovan rekommenderar vi att du gör följande:

•       Öppna upp din butik så att alla kan se den

•       Inför bra URL:er för sajt, kategorier och produkter

•       Dölj priser, lagerstatus och beställningsfunktionalitet för kunder som inte är inloggade

•       Lägg till bra innehåll

•       Uppdatera innehållet regelbundet

Med de här enkla tipsen så är det bara att köra igång och modifiera. Förhoppningsvis leder det till att fler företag hittar dig och vill göra affärer med dig.

• strategisk kommunikation
  • portaler