Backa Teater samarbetar med konstnären Jens Fänge

Backa Teater samarbetar med konstnären Jens Fänge

På torsdagen den 11 april avslöjas repertoaren 2024-2025 på Backa Teater. I samband med detta offentliggörs nu även samarbetet med konstnären Jens Fänge, som kommer skapa teaterns kampanjbilder för kommande spelår.

– Efter förra årets fina samarbete med Nina Bondeson fortsätter vi nu på konstnärsbanan tillsammans med Jens Fänge, vilket vi är väldigt glada och stolta över. Jens är en av landets mest respekterade och framstående konstnärer så det ska det bli oerhört spännande att krocka hans uttryck med Backa Teaters estetik. Extra kul eftersom han ursprungligen är en Göteborgskonstnär och en av mina personliga favoriter, säger Backa Teaters konstnärliga chef Lars Melin.

Fänge debuterade i mitten av 90-talet och arbetar i skärningspunkten mellan det tidiga 1900-talets collagepraxis och den antika skuggspelskonsten. Mest känd är han för sin surrealistiska matrjosjka-liknande estetik, som består av att montera målningar inom målningar.

Hans sammansatta verk omfattar ett stort omfång av genrer, där han kombinerar ikoniska porträtt, stilleben, inredningar, stadsvyer och landskap med geometriska abstraktioner. Han blandar även olika medier och material, däribland oljefärg, blyerts, vinyl, kartong och tyg på panel. Genom flera överlappande scendraperier presenterar hans verk en oändlig labyrint av skiftande perspektiv.

För Backa Teater kommer Jens Fänge skapa tre individuella verk – ett för respektive föreställning som sätts upp under kommande spelår.

– Jag tänker ofta på teatern när jag arbetar med min konst. Det finns många likheter. I min bildvärld växlar rollerna hela tiden. Jag är min egen regissör, scenograf, skådespelare och sufflör när jag målar, säger Jens Fänge.

Jens Fänge är född i Göteborg och utbildad på Akademin Valand och Hovedskous målarskola. Idag bor han och är verksam i Stockholm. Fänge har ställt ut på gallerier och institutioner i Sverige och internationellt. Han har bland annat haft separatutställningar på Bonniers Konsthall, Eskilstuna Konstmuseum och Göteborgs konstmuseum. Han har även medverkat i flertalet grupputställningar och finns representerad på exempelvis Moderna Museet i Stockholm, Göteborgs konstmuseeum och Museet för samtidskunst i Oslo. Sedan 2017 är Jens Fänge ledamot av Kungl. Konstakademien.