Foto: Rickard Ronneström

Eko-vänligt med Sébastien Boudet

Sébastien Boudet är känd för sin sprudlande energi när han bakar bröd och lagar mat i TV4 Nyhetsmorgon eller smakar på godsaker som en av jurymedlemmarna i Dessert Mästarna i Kanal 5. Men han är också en välkänd profil i mat-Sverige när det kommer till kampen för en hållbar och Eko-vänlig matlagning. Sébastien är stolt ambassadör för Ankarsrum Assistent, och har tillsammans med dem skapat projektet Världens bröd - världens första globala bröd bakat på algoritmer.

Berätta om varför ekologiska och hållbara råvaror är så viktigt i din bakning och matlagning.

- Vi gör allt från pasta, färs, maler, mixar och gör patéer, själva hemma. Då kan vi välja våra råvaror och slipper alla tillsatser. Man har kontroll över näringshalten i maten man äter! Det blir mycket bättre, man äter mindre och man blir mättare. När du köper ett paket pasta, så har du ingen aning om vad spannmålet kommer ifrån.

Hur hjälper en Ankarsrum Assistent dig i din vardag?

- Jag använder maskinen väldigt mycket i matlagningen hemma. Jag gillar att maskinen har funnits sedan 40-talet. Snart 80 år och konstruktionen är likadan. Det är jäkligt bra att man kan ta fram en vitvara på 40-talet som finns kvar 2017 och är hetare än någonsin och konstruktionen fortfarande fungerar.

Vad är den lättaste förändringen som gemene man kan göra för att bidra till en mer Eko-vänlig matlagning?

- Mitt bästa råd är; lär dig mer och intressera dig. Man äter minst tre gånger per dag, alla dagar i veckan, året om, hela livet. Om det är något man borde vara intresserad av så är det vad man stoppar i sin kropp. Att intressera sig i sin mat gör att man mår bättre, har roligare i köket och bidrar till att miljön inte förstörs mer än den redan gjort.

Vad är dina tips som man ska tänka på när man väljer råvaror?

- Jag tror inte på att man kan göra drastiska ändringar över en natt. För det första kommer man inte förstå varför man gör ändringar, då gör man det för en fransk snubbe på TV sa det. Men ska du börja med något så börja med köttbiten. Var kommer den ifrån? Det bästa är också att använda sig av råvaror som är i säsong.

Du har ju tillsammans med Ankarsrum tagit fram receptet till världens bröd. Berätta lite kring syftet med det? Hur uppkom världens bröd?

- Bröd är det jag brinner för! Världens bröd gick rakt in i det jag tycker är bra med bröd. Bröd är inte bara mjöl, vatten och salt – bröd är ett verktyg för att komma åt andra saker. Världen är full av fördomar och problem, bröd är en väldigt fin sak som tar människor tillsammans. Det visade vi genom att samla in brödrecept från 197 länder runt om i världen. Genom algoritmer fick vi ut ett recept som jag justerade lite. Jag gjorde receptet lite mer mänskligt. Sen samlade vi människor från hela världen så att de fick baka tillsammans, och det funkade!

Hur har receptet mottagits?

- Det är väldigt många som har bakat brödet, brödet går även att baka i en skål med sina bara händer. Många gick och köpte ekologiskt mjöl och lät degen jäsa över natten. För de flesta handlar brödbakning om att slänga in massa ingredienser i en maskin och trycka på en knapp och låta det bli klart på två timmar. Här handlade det om att låta degen jäsa över en natt. Låta degen mogna i kylskåpet och använda 2g jäst istället för 50g.

Om du fick välja ett tillbehör till din Ankarsrummaskin som du inte skulle kunna vara utan, vilket skulle det vara?

- Köttkvarnen, men att den heter köttkvarn är lite konstigt. För man kan mala saker som inte är kött. Jag maler även grönsaker, gör färs på grönsaker som ärtor, bönor, linser och morötter. Jag maler det hela för att göra grönsaksbiffar. Den är också perfekt för att göra korvar såklart. Men jag maler mer grönsaker än kött i min köttkvarn!

En Ankarsrummaskin är en stor investering för många, vilken är den främsta anledningen till att köpa en Ankarsrum Assistent?

- Om du jämför Ankarsrum med andra köksmaskiner så håller Ankarsrum livet ut. Jag har själv en som är gjord på 40-talet som fortfarande fungerar kanon. Alla tillbehör passar även på den! Med en Ankarsrum sparar du pengar genom att göra din egen pasta och ditt egna bröd, man har också väldigt kul – och blir friskare!

Du är aktuell med en ny bok?

- Ja! ’Sébastiens franska kokbok’, det är en handbok för den som vill förstå mer och kunna påverka sin matlagning. Det är verkligen en handbok med enkla lösningar och recept på hållbar och väldigt god mat. Först och främst är det bra käk som är tillgängligt för alla.

Sébastiens franska kokbok kommer ut i butikerna den 12 september.

Sébastien Boudet
Ålder: 41
Familj: Barnen Antoine, Oliver och Hugo.
Bor: Kungsholmen
Gör: Surdegsbagare, konditor, författare, föreläsare, kurshållare, en av jurymedlemmarna i ”Dessertmästarna” i
Kanal 5 och syns ofta som kock och bagare i TV4 Nyhetsmorgon.
Aktuell: Med boken ’Sébastiens Franska Kokbok’.

Av Camilla Ljunggren