Bagaren och Kocken dubblade omsättningen på ett år – närmar sig miljarden

Bagaren och Kocken dubblade omsättningen på ett år – närmar sig miljarden

Bagaren och Kocken Group, som är en av Nordens ledande e-handlare inom köksmaskiner, köksredskap och hushållsrobotar, ökade sin omsättning kraftigt under 2020 och gick från 496 MSEK till 932 MSEK på ett år. Samtidigt var lönsamhet högre än någonsin och rörelseresultatet uppgick till 65 MSEK.

Bagaren och Kocken tittar tillbaka på ett extraordinärt år. Ett år som präglats av coronapandemin och där fokus legat på att ta hand om kunderna, medarbetarna och inte minst den ökade försäljningen.

Christina Ståhl tillträdde VD-posten på Bagaren och Kocken i januari 2020. Att intäkterna skulle öka med hela 88 % och att den kraftiga tillväxten dessutom skulle ske med rekordhög lönsamhet var inget hon hade räknat med.

– 2020 går till historien som ett otroligt år där vi nästan fördubblar omsättningen. Att gå från att omsätta en halv miljard till att nu vara ett miljardbolag – på 12 månader – det visar vilket fantastiskt engagemang och laganda vi har inom Bagaren och Kocken. Att vi dessutom lyckats få med oss en riktigt fin lönsamhet gör oss naturligtvis extra glada, säger Christina Ståhl.

Som en följd av den kraftigt ökade orderingången har Bagaren och Kocken rekryterat flera nya medarbetare, framförallt till lagerverksamheten.

– Det känns väldigt kul och inspirerande att kunna välkomna flera nya kollegor, inte minst i dessa speciella tider. Jag lider med alla människor och branscher som har drabbats hårt av coronasituationen, av nedskärningar och varsel, och att då kunna bidra med arbetstrygghet och nyanställningar värmer lite extra, fortsätter Christina Ståhl.

En del av framgången förklaras med ett välanpassat och både brett och djupt sortiment. Under 2020 har Bagaren och Kockens kunder spenderat mer tid i hemmet och intresset för matlagning har varit större än någonsin, vilket lett till en ökad efterfrågan på kvalitetsutrustning i köket.

– Vi hade god tillväxt och lönsamhet redan innan pandemin var ett faktum. Under våren fick vi sedan flytta hela vårt fokus till att möta den extrema efterfrågan, snabbt utveckla vårt sortiment samt säkerställa att vi fortsatt kunde leverera kvalitet till våra kunder i alla led, säger Christina Ståhl. Vi lyckades tack vare en enorm gemensam kraftansträngning som jag känner en stor stolthet och ödmjukhet inför. Jag ser fram emot en fortsatt spännande resa 2021 som har inlett i samma höga takt, avslutar Christina Ståhl.

För mer information vänligen kontakta,
Christina Ståhl, CEO Bagaren och Kocken, +46 707 64 12 61 christina.stahl@bagarenochkocken.se

Bagaren och Kocken är en av Nordens ledande e-handlare inom köksmaskiner, köksredskap och hushållsrobotar. Omsättningen för hela Bagaren och Kocken AB uppgick 2020 till 931,9 MSEK. Genom nätbutikerna och varumärkena Bagaren och Kocken, KitchenOne och Robotexperten når företaget hushålls- och köksentusiaster i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bagaren och Kocken strävar efter att ha de nöjdaste kunderna i branschen. Läs mer på www.bagarenochkocken.se

Om Egmont och Egmont eCommerce
Bagaren och Kocken är en del av den ledande nordiska mediekoncernen. Egmont står bakom verksamheter som Story House Egmont, Nordisk Film, TV 2 i Norge och Lindhardt og Ringhof. Hela Egmont är en stiftelse. Allt överskott går till utveckling av företagets verksamheter och till att hjälpa utsatta barn och unga. Egmontkoncernens konsoliderade omsättning för 2020 uppgick till 16,2 miljarder SEK och rörelseresultatet till ca 2,4 miljarder SEK.

Egmont inledde sin satsning på e-handel 2013 och har idag ett centralt team som arbetar fokuserat med investeringar och utveckling av e-handels-verksamheterna. Portföljen omsätter cirka 5,6 miljarder kronor och består av nio majoritets- och minoritetsägda nordiska e-handelsföretag, som är kategoriexperter inom bland annat friluftsliv, lek och baby, fritid, skönhet & hälsa, hem & interiör och köket: Bagaren och Kocken, Jollyroom, Outnorth, Fjellsport, Med24, Royal Design, Skitt Fiske, Garnius och NiceHair.
Läs mer på www.egmont.com