Christina Ståhl, VD, Bagaren och Kocken Group

Bagaren och Kocken rustar för fortsatt tillväxt – flyttar till större lokaler redan i höst

2020 blev ett exceptionellt år för Bagaren och Kocken Group, som är en av Nordens ledande e-handlare inom köksmaskiner, köksredskap och hushållsrobotar. För att ta tillvara på den kraftigt ökade försäljningen och rusta för fortsatt tillväxt är det nu dags för flytt till nya, större lokaler.

Efter ett starkt årsbokslut 2020 där bolaget stämplade ut året på 932 MSEK – en nära dubblering av 2019 års omsättning – fortsätter den positiva utvecklingen. Även 2021 har börjat starkt och för att kunna möta den ökade efterfrågan flyttar Bagaren och Kocken i september in i större, nybyggda lokaler i Torslanda i Göteborg. Det nya kontoret och lagret är på ca 16 000 kvadratmeter, vilket är nära en fördubbling mot den nuvarande lokalytan.

– Nu gäller det att ta tillvara vår fina försäljningsökning och säkerställa att vi kan fortsätta växa, säger VD Christina Ståhl. De nya lokalerna blir en viktig pusselbit i vårt fortsatta arbete att stärka vår position som expert inom köksredskap. Detta kommer kräva ytor för sortimentsutveckling, nya kategorier och medarbetare. Men såklart också för att fortsätta kunna erbjuda våra kunder en snabb, välfungerande logistik, säger Christina Ståhl.

Bagaren och Kocken ser många fördelar med att stanna kvar i Torslanda, som anses vara ett av Sveriges bästa logistiklägen med närhet till Nordens största hamncentrum, Göteborgs Hamn. Dessutom får man sitt koncernsyskon Outnorth, som närmsta granne.

– Vi är väldigt nöjda med vår nya lagerlösning. Torslanda är attraktivt ur ett logistiskt perspektiv och vi är glada över att komma närmare Outnorth, vilket skapar förutsättningar för ytterligare positiva samarbeten. Vi har en väloljad projektgrupp på plats som redan kommit en bra bit på väg och vi planerar att vara på plats i våra nya lokaler i mitten av september. Därmed känner vi oss också väl rustade inför Q4 och framtida försäljningstillväxt, avslutar Christina Ståhl.

För mer information vänligen kontakta,
Christina Ståhl, CEO Bagaren och Kocken, +46 707 64 12 61 christina.stahl@bagarenochkocken.se

En del av Egmontkoncernen

Bagaren och Kocken är en del av den ledande nordiska mediekoncernen Egmont. Egmont står bakom verksamheter som Story House Egmont, Nordisk Film, TV 2 i Norge och Lindhardt og Ringhof.

Egmont driver sedan 2013 en omfattande satsning på e-handel och har idag ett centralt eCommerce-team som arbetar fokuserat med investeringar och utveckling av e-handelsverksamheterna. Portföljen omsätter cirka 5,6 miljarder kronor och består av nio majoritets- och minoritetsägda nordiska e-handelsföretag, som är ledande och kategoriexperter inom bland annat friluftsliv, lek och baby, fritid, skönhet & hälsa, hem & interiör och köket: Bagaren och Kocken, Jollyroom, Outnorth, Fjellsport, Med24, Royal Design, Skitt Fiske, Garnius och NiceHair.

Hela Egmont är en stiftelse. Allt överskott går till utveckling av företagets verksamheter och till att hjälpa utsatta barn och unga. Egmontkoncernens konsoliderade omsättning för 2020 uppgick till 16,2 miljarder SEK och rörelseresultatet till ca 2,4 miljarder SEK.

Läs mer på www.egmont.com

Bagaren och Kocken är en av Nordens ledande e-handlare inom köksmaskiner, köksredskap och hushållsrobotar. Omsättningen för hela Bagaren och Kocken AB uppgick 2020 till 931,9 MSEK. Genom nätbutikerna och varumärkena Bagaren och Kocken, KitchenOne och Robotexperten når företaget hushålls- och köksentusiaster i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bagaren och Kocken strävar efter att ha de nöjdaste kunderna i branschen. Läs mer på www.bagarenochkocken.se