Industrifonden investerar i Barista

Industrifonden investerar 11 miljoner kronor i kaffekedjan Barista Fair Trade Coffee, Skandinaviens första etiska kaffekedja.  I emissionen på totalt 22 miljoner kr deltar också ett antal privatinvesterare. Pengarna ska gå till Baristas fortsatta expansion.

Barista grundades i Malmö 2006 och har idag 18 helägda caféer på sju orter runt om i Sverige. Bolaget, som har tagit flera medaljer i kaffe-SM, vill visa att så kallat specialkaffe kan skalas upp i kedjeform och serverar så långt som möjligt bara Rättvisemärkta/Fairtrade och ekologiska produkter.

Varje gång en gäst handlar med det komposterbara stamkundskortet skänks två kronor till en skolmåltid i Etiopien via FN. Barista, som har en styrelseplats i Svenska FN-fonden, har fått flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland andra Änglamarkspriset 2013 och Bästa miljöarbete 2012.

- Barista förnyar kaffekedjekonceptet med sin tydliga profil med etik och kvalitet, säger Tore Tolke, investeringsansvarig på Industrifonden. Bolaget är på god väg att bevisa att en etisk affärsmodell som bygger på Fairtrade och ekologiskt kan vara både hållbar och intäktsskapande.

Med kapitalet från nyemissionen i ryggen planeras en expansion, till en början på attraktiva lägen i Stockholm och Göteborg. Målet är att inom fem år ha etablerat 50 enheter i Norden.

- Med Industrifonden som erfaren och kapitalstark delägare kommer vi att kunna ta klivet från ivrigt uppstartsbolag till minst lika ivrigt men mer professionellt bolag och öka takten i vår expansion, säger Baristas grundare Björn Almér. Vi kommer också att lägga in en högre växel i vårt varumärkesarbete.

Bland de privatinvesterare som deltar i emissionen märks entreprenören Peter Connée, ägare till Procivitas gymnasieskolor, och Indiskas vd Sofie Gunolf, som bägge tar plats i Baristas styrelse.

För mer information kontakta
Tore Tolke, investeringsansvarig Industrifonden, tel 070-424 30 51