Barndiabetesfondens grundare och ordförande prisas för sitt engagemang

Barndiabetesfondens grundare och ordförande prisas för sitt engagemang

I över 40 år har Johnny Ludvigsson arbetat inom pediatrik och med barn och ungdomar som drabbats av diabetes. Han rankas som en av som en av världens absolut främsta forskare inom typ 1 diabetes, och sedan han var med och grundade Barndiabetesfonden i samverkan med bl a Astrid Lindgren och Lions 1989, så har även stora delar av hans fritid ägnats åt kampen mot diabetes hos barn och ungdom.

Nu prisas han för sitt stora engagemang, och tilldelas International Healthcare Award i samband med pediatrikkonferensen PGHTNCON 2016 i Jaipur, Indien.

- Jag känner mig glad och hedrad över att få priset, och tacksam för alla medarbetares insatser, men allra roligast hade det förstås varit om det hade kunnat kombineras med att vi kunnat bota diabetes hos barn, säger Johnny Ludvigsson till Linköpings universitet.

Utmärkelsen delas ut vid NIMS University den 14 februari i år.