Hepatit E i mat?

Den 17 september 2013 skrev Doug Powell, fd professor inom livsmedelssäkerhet, ett blogginlägg på barfblog.com. Inlägget rubriceras Does Hepatitis E come from food? och beskriver situationen i England rörande Hepatit E. Powell skriver att det dyker upp fler och fler bevis för att viruset smittar via livsmedel, närmare bestämt korv. Han tror att det kan vara innehållet i engelsk korv som är förklaringen till smittökningen som nu pågår i England.

Smittökningen och smittspridningen via de engelska korvarna kan bero på deras innehåll. Hepatit E är ett virus som är relativt vanligt bland grisar och det sätter sig främst på levern men även på tarmar och andra organ. I engelsk korv gjord på gris ingår det ofta malen lever, och gristarm är det som korven vanligen stoppas i. Detta kan vara en anledning till att viruset ofta återfinns i just korv.

När rå korv tillagas bör den värmas i minst 70 grader under 20 minuter för att viruset ska dö. Det finns förmodligen en stor okunskap rörande detta och bland de som är medvetna så är det nog inte ovanligt att man slarvar med tillagningen. Att man inte känner till, eller av någon anledning inte följer de tillagningsangivelser som står på korvpakten bidrar antagligen också till smittökningen i England som pågår just nu.

I Sverige är Hepatit E viruset inte lika vanligt och bland grisar är det ofta kultingar som blir smittade. Kultingar som blir smittade får inte några symtom utan är bara bärare av viruset. Sedan 2009 ser man dock att det förekommer 2-5 inhemska fall bland människor varje år i Sverige. Här ser vi en hög prevelans av antikroppar mot viruset, vilket tyder på smitta. Ofta när det gäller virus i Sverige som misstänks komma från livsmedel kan man spåra dem utomlands men i dessa fall har man inte kunna spåra var de kommer ifrån.

Man bör definitivt ta smittökningen på allvar; även om Hepatit E är ett virus som ofta ger milda, självläkande symtom så är det potentiellt livshotande och det finns inget vaccin. Gravida kvinnor som drabbas löper en avsevärt större risk än andra och det finns siffror som påvisar att så stor andel som 27 % av hepatit E fallen bland gravida är fatala.

Personer som är smittade sprider lätt viruset. Några åtgärder man kan vidta för att förhindra fortsatta smittoutbrott  är god handhygien när man hanterar livsmedel av det här slaget. Men också att personer som vet att de är smittade inte hanterar livsmedel över huvud taget. Man bör även se till att laga maten ordentligt innan servering, följ tillagningsangivelserna på paketet.