Histaminförgiftning gav hjärnblödning

En artikel i Aftonbladet från den 14 januari 2013 rubriceras: Fick hjärnblödning av Hemköps sallad. I artikeln beskrivs hur två personer blivit förgiftade av tonfisk som de ätit efter att ha plockat ihop en sallad från en salladsbuffé i en butik i stockholmsområdet. Redan några minuter efter att de ätit, startade symtomen som sedan blev värre och värre, med kraftig huvudvärk, hjärtklappning, hög puls, andningssvårigheter mm.  I det här fallet fick personerna föras till sjukhus och för en av dem blev tillståndet så allvarligt att ett blodkärl i hjärnan brast till följd av det höga blodtrycket. Ämnet som utlöste reaktionerna var Histamin. Denna händelse var också med i nyhetsmorgon på TV4 den 15 januari 2013. Livsmedelsverket bekräftar att det sker ett antal histaminförgiftningar varje år.

Det inträffade kan hända med såväl färsk fisk som, i det här fallet, konserverad fisk. Risken för en Histaminförgiftning från att ha ätit just tonfisk är större eftersom de har en högre halt Histidin än många andra fiskar. Några andra typiska fiskar som kan ha höga halter Histamin är: makrill, ansjovis, sardeller och sardiner.’

Vad som hänt i det här fallet är troligtvis att de inte varit helt rena om händerna vid hanteringen, vilket i kombination med förvaring i för hög temperatur under lång tid lett till att bakterierna kunnat förökas. Ju fler bakterier som finns i tonfisken desto högre halter Histamin bildas. Det skulle möjligtvis kunna bero på brister i rengöringen av kärlen där tonfisken förvarats, men orena händer är den mest troliga förklaringen.

Många förknippar Histamin med allergiska reaktioner. Som allergiker så reagerar man mot vissa specifika ämnen, medan vem som helst kan drabbas av en histaminreaktion. Histamin bildas naturligt i kroppen vid en allergisk reaktion men om ämnet istället tillförs utifrån, via maten, så reagerar kroppen. Det krävs mycket låga doser av ämnet för att utlösa en reaktion och i fallet med tonfisken var doserna tillräckligt höga för att utlösa en väldigt stark reaktion. Symtomen som vanligtvis framkallas av en Histaminförgiftning går att likna vid en allergisk reaktion med bl.a. utslag i ansiktet, illamående, yrsel, hjärtklappning, höjt blodtryck. Histaminreaktioner är nog vanligare än vad många tror. I de flesta fall är förmodligen symtomen mycket lindriga och går över på kort tid. Ofta märker man antagligen inte ens att man blivit drabbad.’

Även om detta är ett extremfall så är det viktigt att man vidtar åtgärder för att undvika att detta händer i framtiden. För stunden gör butiken rätt i att ta bort produkten eftersom det verkar som att den har hanterats felaktigt. På lång sikt är dock frågan om problemet ligger i Hemköps egna kök eller om det är hos producenten som problemet ligger eller till och med hos fiskaren. Om hanteringen hos fiskaren eller producenten är undermålig, så kan det komma att bli en betydligt större fråga och man kan bli tvungen att se över alla deras produkter.  Om bristerna istället har varit i just den här matbutiken så handlar det främst om att de bör skapa bättre rutiner för säker hantering.

Om just den här produkten medför lite högre risker så kanske lösningen inte är att ta bort produkten helt och hållet. Man bör snarare fokusera på att förbättra hanteringen av produkten ifrån hav till butik. Det är inte fisken i sig som är farlig utan bakterierna som tillförs vid en ohygienisk hantering eller felaktig förvaring.