Intresset för FSSC 22000 ökar i Sverige

Under våren och sommaren 2011 har vi på Bergström & Hellqvist AB fått flera förfrågningar från kunder om FSSC 22000 och vår bedömning är att intresset för en övergång från BRC Global Standard for Food Safety (BRC) till FSSC 22000 gradvis ökar inom svensk livsmedelsindustri. Den 31 juli 2011 publicerade BRC version 6 av sin standard, vilken formellt kommer att träda i kraft för certifieringar den 1 januari 2012. Ett alternativ till BRC, vilken är den certifiering som idag dominerar i Sverige, diskuteras flitigt mellan flera kvalitetschefer och i ledningsgrupper.

Anledningarna till det ökade intresset just nu kan vara att fler företag upplever att kunderna kräver en GFSI-godkänd standard och då väljer att bygga på en ISO-baserad livsmedelssäkerhetsstandard som grund för sitt ledningssystem, t.ex. mot bakgrund i att de sedan tidigare har ISO 9001 och ISO 14001. Andra företag som har varit certifierade enligt BRC under flera år funderar på att ”hoppa av tåget” för att få förnyelse i ledningssystemet och en annan certifieringsprocess. En del företag tycker också att det är för mycket detaljkrav i BRC.

Vi på Bergström & Hellqvist följer utvecklingen nära och jämför standarder och dess tillämpning i detalj. Vi har utbildningar och tjänster för alla standarder som är aktuella för den svenska livsmedelsindustrin relaterat till ledningssystem för livsmedelssäkerhet, kvalitet och miljö. Vi erbjuder öppna och anpassade utbildningar i FSSC 22000 genom kombinationen av utbildningarna Förstå och tillämpa ISO 22000 och Förstå och tillämpa PAS 220/ISO 22002-1. Seminarier erbjuds även för de företag som är intresserade av skillnaderna i detalj mellan standarderna och dess tillämpning.

För att reda ut begreppen för den intresserade presenteras nedan lite bakgrund och övergripande information om skillnaderna mellan certifieringsprogrammen BRC och FSSC 22000.

I september 2005 publicerade Internationella standardiseringsorganisationen (ISO) en ledningssystemstandard för livsmedelssäkerhet med krav för organisationer som verkar i livsmedelskedjan, ISO 22000:2005. Den standarden är tänkt att kunna användas av organisationer i hela livsmedelskedjan och innehåller därför inte specifika krav på grundförutsättningar. För att kompensera det utvecklade ett antal stora livsmedelsproducenter med stöd från Confederation of the Food and Drink Industries of the European Union (CIAA) en specifikation för krav på grundförutsättningar i en livsmedelsindustri. Under 2008 publicerades PAS 220:2008, en s.k. Public Available Publication, genom British Standards Institute med krav på grundförutsättningar. Under 2009 publicerade ISO en teknisk specifikation (TS), ISO/TS 22002-1, med motsvarande kravinnehåll som PAS 220.

ISO 22000 som enskild standard uppfyller inte kraven som Global Food Safety Initiative (GFSI) har på en livsmedelssäkerhetsstandard för livsmedelsindustrin p.g.a. att den inte innehåller specifika krav på grundförutsättningar. För att möjliggöra en av detaljhandeln godkänd tredjepartscertifiering för livsmedelssäkerhet, med ISO 22000 som grund, har den ideella organisationen Foundation for Food Safety Certification i Nederländerna, med stöd från CIAA (vilka bytt namn till Food Drink Europe) och American Groceries Manufacturing Association (GMA), tagit fram ett certifieringsprogram som kombinerar ISO 22000 och krav på grundförutsättningar via PAS 220 eller ISO/TS 22002-1. Det programmet kallas Food Safety System Certification (FSSC 22000). FSSC 22000 är erkänd (godkänd) av GFSI sedan 2010 och certifieringsprogrammet finns beskrivet på deras hemsida.

Ägaren av FSSC 22000 är sprungen ur ett initiativ drivet av företrädare för livsmedelsindustrin och ägs genom en icke vinstdrivande stiftelse. Avsändare och ägare av BRC-standarden är en engelsk detaljhandelsorganisation, British Retail Consortium.

FSSC 22000 använder oberoende kravstandarder framtagna av och publicerade av ISO, t.ex. ISO 22000, ISO/TS 22003 etc. ISO 22000-standardens struktur är liknande för andra ledningssystemstandarder från ISO, t.ex. ISO 14001 (miljöledning) vilket förenklar förståelse för och integreringar av de olika systemen.

Generellt är det större frihetsgrader för företaget genom kraven i FSSC 22000, men samtidigt öppnar det för tolkning. I BRC är kraven mer utförligt formulerade vilket bör innebära att tolkningen underlättas för såväl certifieringsföretag som livsmedelsföretag. Det leder dock till att detaljerna (antal faktiska skallkrav) blir större till antalet och företagens arbetssätt mer styrt i detalj.

FSSC 22000 har en ledningssysteminriktad certifieringsrevision som har tydligt fokus på ledningssystemet, dess funktion och verkan. Certifieringsorganen ska vara ackrediterade enligt standarden för certifiering av ledningssystem ISO 17021 och uppfylla kraven i FSSC 22000 samt ISO/TS 22003 som ställer krav på certifieringsorgan som utför tredjepartscertifieringar av ledningssystem för livsmedelssäkerhet. Detta till skillnad från BRC, vars certifieringsrevision är inriktad på process/produkt/anläggning och kraven på certifieringsföretagen är att de ska vara ackrediterade enligt standarden för certifiering av produkter ISO/EIC Guide 65:1996 EN 45011, samt uppfylla kraven i BRC-standarden.

FSSC har inget betygssystem för certifikaten. BRC har betygssystem A, B, C som framgår på certifikaten. Om företaget väljer att även ha oannonserade revisioner erhålls en * bredvid betygsbokstaven. Inom FSSC 22000 finns inte möjlighet till oannonserade revisioner. Certifikaten inom FSSC 22000 har en giltighetstid på 3 år med uppföljande revisioner minst en gång per år. Efter tre år genomförs ny certifieringsrevision. I BRC har certifikaten en giltighetstid på 6 eller 12 månader beroende på betyget.