Risk för celiaki högst för barn i Sverige

Risk för celiaki högst för barn i Sverige

Risken för barn att drabbas av celiaki är nästan dubbelt så hög i Sverige som den är för barn i USA. Statistik visar att förekomsten bland svenska småbarn ökar.

Det pågår nu en internationell diabetes- och celiakistudie där Lunds universitet deltar. Studien heter ”TEDDY” och omfattar 6 400 barn från Sverige, Finland, USA och Tyskland. Syftet är att ta reda på vad det är som gör att barn får celiaki och typ 1 diabetes.

Med TEDDY-studien tänds förhoppningen att vi närmar oss svaret på vad som kan vara orsaken till celiaki.

Det är fortfarande oklart vad som är grundorsak till celiaki. Mycket talar för att det är en kombination av olika saker. Ärftliga faktorer, kön och förekomst av riskgener är sannolikt en eller flera av de faktorer som påverkar risken att utveckla celiaki.

Idag genomförs s.k. screening och särskild uppföljning av kända riskgrupper för celiaki. Det gäller barn med typ 1 diabetes, Downs syndrom och barn som har syskon eller föräldrar med celiaki. Det verkar även finnas regionala skillnader inom länder, som t.ex. i Sverige. I studien är det Skåne som varit svenskt upptagningsområde och 30 % av barnen i studien är från Skåne. Tidigare studier indikerar en något högre förekomst av glutenintolerans i södra Sverige jämfört med norra Sverige.

I TEDDY-studien jämförs svenska barn med barn från de andra nationerna. Det som studeras är bl.a. intaget av gluten, förekomsten av infektionssjukdomar och tarmflora. Äldre teorier om att orsak till celiaki kan vara introduktion av gluten och/eller längden på amningsperioden har i nuläget inte bekräftats i denna studie.

Fakta om TEDDY-studien
TEDDY (The Environmental Determinants of Diabetes in the Young) är ett internationellt forskningsprojekt som försöker ta reda på vad det är som gör att barn får typ 1 diabetes och/eller celiaki.  I Sverige är Skåne upptagningsområde. En urvalsstudie genomfördes 2004-2010 och omfattade drygt 48 000 nyfödda barn. I en pågående uppföljningsstudie följs ca 2 500 TEDDY-barn fram till 2025. Huvudfinansiär är National Institutes of Health, USA (NIH).

Fakta om celiaki
Celiaki eller glutenintolerans innebär att man inte tål proteinet gluten som finns i vete, råg och korn. Överkänsligheten leder till skador på slemhinnan i tarmen som i sin tur leder till att kroppen inte kan ta upp näringen i maten på ett normalt sätt. Det är en kronisk sjukdom och i Sverige visar statistik att förekomsten bland småbarn ökar på nytt och att ungefär en procent av den totala befolkningen har utvecklat celiaki.