Uppdatering på standarder och certifiering inom livsmedel - Reflektion från GFSI-konferens 2013

GFSI-konferensen, Food Safety in a Global Economy, framgår att intresset för standarder och certifiering relaterat till livsmedelssäkerhet är stort i hela livsmedelsbranschen och det ökar stadigt över hela världen. I dagsläget finns över 200 000 företag som är certifierade enligt GFSI-godkända standarder. Utbudet av standarder för olika delar av livsmedelskedjan ökar. Antalet certifieringsorgan (CB, certification bodies) ökar också och de konkurrerar på en global och prispressad marknad. Sammantaget får detta implikationer som kan påverka pålitligheten i certifikaten och den komplexa och globala handeln med livsmedel.

Att säkerställa utförandekvalitet, kompetens och oberoende hos certifieringsorganen är avgörande frågor för en livsmedelsbransch, som i ett globalt perspektiv ställer större och större tilltro till certifieringsprogrammen. Frågor som olika aktörer i livsmedelskedjan bör ställa sig är t.ex.:  Till vilken grad litar vi på certifikat? Vilka svar ger de oss? Vilka svar ger de oss inte? Vad vet vi om hur certifieringen utfördes? Vad mer behöver vi veta för att kunna lita på en leverantör? Ett annat perspektiv är att det blir allt viktigare för livsmedelsföretagen att fungera bättre som kravställare när man handlar upp certifieringsorgan. Certifieringsorgan och deras revisorer har olika nivå och det kan i värsta fall resultera i en falsk trygghet. Tillgång till kompetenta certifieringsorgan och revisorer kan bli en trång sektor när antalet certifierade företag ökar snabbt. Ledningen i alla livsmedelsföretag behöver tänka igenom vad som är viktigt utöver certifikaten, för att vara framgångsrika och inte äventyra sina varumärken, som är värda miljoner eller miljarder kronor. Utöver certifikaten behöver de verifierad fakta om nivån på livsmedelssäkerheten i sin verksamhet och vad ledningssystemet de facto levererar. Detta är en utmaning för företagen internt och för certifieringsrevisorerna.

Säkringen av tredjepartsrevisioner är en uttalad och prioriterad del i GFSIs verksamhet. Intressant att notera är att Food and Drug Administration i USA (FDA) visar intresse av att använda slutsatser från tredjepartscertifieringar som en del i sin offentliga kontroll. Detta som en del i den nya livsmedelslagstiftningen i USA som heter Food Safety Modernisation Act (FSMA), som undertecknades 4 januari 2013 av President Obama.

Antalet standarder för livsmedelssäkerhet i livsmedelskedjan ökar löpande över tid. Det senaste tillskottet kom 14 februari 2013 och är en sk. Pubilc Available Specifikaction (PAS) från England som heter PAS 221:2013. Den beskriver beskriver krav på grundförutsättningar för livsmedelssäkerhet i detaljhandeln (retail/supermarket). Som flera av PAS för grundförutsättningar är det att vänta att även denna kommer att tas upp som en internationell ISO-standard i ISO 22000-familjen

I dagsläget finns det följande tekniska standarder/specifikationer för grundförutsättningar i ISO 22000-familjen, som riktar sig till olika delar i livsmedelskedjan:

ISO/TS 22002-1 Manufactoring
ISO/TS 22002-2 Catering
ISO/TS 22002-3 Farming

Inom ISO TC 34 är även följande tekniska specifikationer för grundförutsättningar under utveckling:

ISO/TS 22002-4 Packaging
ISO/TS 22002-5 Storage/transport

ISO har för avsikt att det ska finnas tekniska specifikationer för de delar av livsmedelskedjan som finns listade i ISO 22003. Tillsammans med ISO 22000 utgör dessa standarder en möjlighet att, i dag eller i framtiden, att utgöra grunden för en tredjepartscertifieriing enligt FSSC 22000. FSSC 22000 har, gentemot andra GFSI-godkända standarder, fördelar av att bygga på oberoende ISO-standarder. I dagsläget finns ca 4000 st FSSC 22000 certifierade organisationer och ca 75 st ackrediterade certifieringsorgan för FSSC 22000.