Första utkastet på nya BRC-standarden

BRC har presenterat ett utkast på version 6 av BRC Global Standard for Food Safety (BRC-standarden). Det finns att ladda ned på BRCs hemsida. Målsättningen är att en färdig standard presenteras i juli 2011.

Version 6 av BRC-standarden innebär en minskning av antalet kravelement och en utveckling av kraven i standarden. Det som ligger i fokus är kraven på grundförutsättningar, som kommer att förenklas och förtydligas för att minska osäkerheten. I utkastet finns utökade krav inom bl.a. hantering av detektionsutrustning, rengöring och allergener.

Version 6 av BRC-standarden innebär även en utveckling av revisionsförfarandet och ökade krav på certifieringsrevisorernas kompetens. Utvecklingen av revisionsförfarandet medför att större del av revisionen ska disponeras till att granska anläggningen och den faktiska verksamheten, och mindre tid disponeras till att granska dokumentation.

Syftet med att presentera utkastet på version 6 av BRC-standarden är att få in synpunkter från olika intressenter, för att utveckla standarden ytterligare. Synpunkterna ska vara BRC tillhanda senast den 18 maj 2011.

Under hösten 2011 kommer Bergström & Hellqvist att erbjuda seminarium om nyheterna i version 6 och ha grundläggande utbildningar i BRC-standarden, Förstå och tillämpa BRC-standarden.