Certifieringsprogrammet FSSC 22000 i ny version

Den 10 april 2013 publicerade The Foundation for Food Safety Certification nya dokument om certifieringsprogrammet FSSC 22000. De nya dokumenten innebär en revidering och uppdatering av tidigare krav inom certifieringsprogrammet och den nya versionen av certifieringsprogrammet benämns ''FSSC 22000, version 3'. Revideringen och uppdateringen är en del i att tillse att FSSC 22000 lever upp till GFSIs normdokument version 6

Den nya versionen av FSSC 22000 innebär bl.a. tre nya krav som ska efterlevas av och som berör de livsmedelsföretag som certifieras enligt FSSC 22000. De nya kraven handlar om följande:

• att specifikationer för ingredienser och material beaktar lagkrav som gäller styrning av förbjudna substanser (tilläggskrav 3)
  • att certifierade företag kan få en revision som är föranmäld men inte känd när i tiden den kommer att genomföras (tilläggskrav 4). Detta är en del i ledningen och kvalitetssäkringen av certifieringsprogrammet FSSC 22000 och dess certifieringsorgan.
  • att företag ska ha ett system för att säkerställa att analyser av insatsvaror utförs för det som är kritiskt för produktsäkerheten. Dessa analyser ska utföras enligt metoder beskrivna i ISO 17025, eller likvärdigt.

För övergången till 'FSSC 22000, version 3' rekommenderas att livsmedelsföretag och deras certifieringsorgan använder den versionen för att utfärda nya certifikat. Övergångsperioden för nya certifikat är sex månader, d.v.s. till den den 31 oktober 2013. För de företag som redan är certifierade enligt tidigare versioner (FSSC 22000:2010 eller 2011) är övergångsperioden högst ett år för att ändra certifikaten, dock senast den 31 maj 2014.

De nya dokumenten med ändringarna finns på att ladda ner på www.fssc22000.com.