Låg kunskap om honung i butik

Enligt en ny undersökning, gjord på uppdrag av Biodlingsföretagarna, köper livsmedelsbutikerna in 43 % av sin honung baserat på centralstyrda beslut. Runt 60% av honungen i butik är en blandning av EU-honung och/eller icke EU-honung. Dessutom visar det sig att kunskapen om honung bland personalen är låg, så få som 8% har en specifik kunskap om honung. Detta trots att många konsumenter efterfrågar information om honung, var den kommer från och vad skillnader på olika sorters honung är.

Honung utsätts idag för stor konkurrens från importerade produkter som uppges vara honung men som inte är det. För att kunna öka försäljningen av andelen oförfalskad honung behöver kunskapen om honung och andra biprodukter spridas. Konsumenterna behöver informeras om vad honung är, vilken nytta honung gör för miljön och den biologiska mångfalden. Konsumenterna behöver också förstå att bin är nödvändigt för övriga jordbruket, fröodlingen och frukt- och bärodlingar, då dessa är helt beroende av honungsbin och vilda pollinerare för pollinering.

Enligt en undersökning som Biodlingsföretagarna gjorde våren 2021 visar det sig att 7 av 10 konsumenter köper sin honung i livsmedelsbutik. 72% av dessa känner inte till att honung är ett av världens tredje mest förfalskade livsmedel. 54% av dessa använder honung dagligen eller minst en gång i veckan. 93% hade önskat att det fanns en ursprungsmärkning då det hade underlättat köpet.

– Utifrån denna information ville vi inom Biodlingsföretagarna göra en undersökning bland inköpare i detaljhandeln för att ta reda på mer om hur de tar beslut kring inköp av honung, hur mycket de vet om honung samt hur de uppfattar att intresset av honung är från konsumenterna, säger Helena Ring Johansson, ordförande i Biodlingsföretagarna.

De övergripande resultaten från enkäten visar att den honung butikerna har är svensk honung eller en blandning av svensk, EU-honung och lokal honung.

• 45 % svensk honung, varav 25% från lokal producent
  • 60 % blandning av EU-honung och icke EU-honung

Det visar sig även, när vi ställer frågan om kunskap, att den är mycket låg, enbart 8% av personalen har någon specifik kunskap om honung, detta trots att en stor andel av konsumenterna ofta har frågor om honung och framför allt då var honungen kommer från och vad skillnaden är på olika sorters honung. Och trots återkommande frågor kring ursprung är det enbart 5% av inköparna som väljer att specifikt köpa in ursprungsmärkt honung.

På frågan om man som inköpare i butik skulle vilja ha något stöd kring information om honung svarar större andelen att man gärna ser biodlare komma och demonstrera och visa upp sin honung i butik samt att man gärna sätter upp information i form av hyllvippor och små broschyrer vid honungshyllan. Främst efterfrågas det från konsumenten information om vad skillnaden är på olika sorters honung, exempelvis vad skillnaden är på en svensk honung och en EU/icke EU honung. Och varför det inte finns flytande svensk honung.

• 43% av butikerna tar in honung baserat på centralstyrda beslut.
  • 55 % tar in lokalproducerad honung.
  • 8% av butikerna har personal med specifik kunskap om honung.
  • 91% köper honung från svensk grossist
  • 4% köper in från en utländsk grossist
  • 20% köper in baserat på pris
  • 61% vill gärna få informationsmaterial om honung till personalen
  • 47% skulle gärna sätta upp informationsmaterial i butik som riktar sig till konsumenten
  • 78% tror att att konsumenterna tycker det är viktigt med ursprungsmärkt honung

Enkäten genomfördes via telefonintervjuer till inköpare i livsmedelsbutiker runt om i Sverige. Enkäten har använt sig av screening för att bara få svar från butiker som i dagsläget säljer honung. Totalt har personliga intervjuer genomförts med 75 inköpare.

Undersökningen är framtagen i projekt genom Nationella Programmet för Biodlingssektorn. Biodlingsföretagarna är ägare av projektet. En referensgrupp bestående av experter från branschen finns med som stöd under projektet.

Följande deltagare ingår i referensgruppen:

• Sveriges Biodlares Riksförbund
  • LRF mat&dryck