Nationell Informationskampanj för att öka kunskapen om och försäljningen av honung!

Biodlingsföretagarna har fått beviljat stöd för att lansera en nationell informationskampanj för att öka kunskapen, efterfrågan och försäljningen av honung och andra biprodukter hos konsumenten och livsmedelsindustrin.

Det har länge funnits en efterfrågan bland biodlare och branschorganisationer att göra en bredare nationell informationskampanj. Detta för att upplysa konsumenter, detaljhandel och livsmedelsindustri om hur honungsmarknaden ser ut idag och varför det är så viktigt att välja rätt honung. Att biodlare och andra kunniga vet att honung är en kvalitetsprodukt och hur viktig biodlingen är för vår miljö är en sak men vad vet den breda massan av konsumenter? Och hur mycket vet beslutsfattare inom livsmedelsindustrin när det kommer till att använda honung i sina produkter? Och hur ser det egentligen ut på honungshyllan ute i våra butiker? Utifrån detta gjordes det, under våren 2021, flera attitydundersökningar för att identifiera specifika målgrupper och deras beteende samt kunskap.

Resultatet av undersökningarna visade att 74% av konsumenterna köper sin honung i livsmedelsbutik. Av dessa önskar större andelen att det fanns mer information om honung i butik då valet är svårt när man väl står där och ska välja. 68% önskade att det fanns en ursprungsmärkning på burkarna. Inköparna å sin sida visade sig ha låg kunskap om honung, enbart 8% ansåg att de hade någon kunskap. 43% av inköparna köper in honung baserad på centralstyrda beslut och av den honungen är 60% EU-honung och icke EU-honung. Inom livsmedelsindustrin önskade över 40% att det fanns informationsmaterial till kunderna i butik och skulle gärna skylta upp material i butikshyllan.

– Det känns fantastiskt roligt att äntligen kunna göra ett större projekt som gynnar både konsumenter, butiker samt i förlängningen hela branschen. Redan idag för vi tillsammans med LRF mat&dryck en dialog med både ICA och Coop gällande utbildnings- och informationsmaterial och med detta stöd kommer vi ytterligare kunna öka kunskapen både hos konsumenterna och inom livsmedelsbranschen, säger Helena Ring Johansson, ordförande i Biodlingsföretagarna.

Den nationella informationskampanjen kommer att börja rulla ut i butik under 2023 men fram till dess kommer det att skapas ett digitalt utbildnings- och informationsmaterial som kommer att finnas tillgängligt via en webbplats.

Den nationella informationskampanjen har fått beviljat stöd i ett projekt genom Nationella Programmet för Biodlingssektorn, Jordbruksverket. Biodlingsföretagarna är ägare av projektet. En referensgrupp bestående av experter från branschen finns med som stöd under projektet.

Följande deltagare ingår i referensgruppen:

• Sveriges Biodlares Riksförbund
  • LRF mat&dryck