Årets golvnyhet fån Bjelin - breda plank i ljus härdad ask.

Årets golvnyhet på Stockholm Design Week 2021 - breda plank i ljus härdad ask från Bjelin

Ask är det senaste tillskottet till Bjelins produktfamilj av härdade trägolv. Golvytan pressas under hårt tryck och hög värme för att bli slitstark. Den matta lacken skyddar träet mot fläckar och gör golvet lättskött samtidigt som ytan behåller den varma träkänslan.

- Härdade trägolv har seglat upp som ny favorit i sortimentet, säger Johan Larsson, sälj- och marknadschef på Bjelin. Den nya innovationen, härdade golv är lika banbrytande som treskiktsparketten var när den kom på 40-talet och helt ersatte de massiva dyra trägolven som var svåra att installera. Vi kan se ett liknande skifte nu med den här nya kategorin prisvärda och hållbara trägolv.

Bjelins härdade trägolv är tåliga och håller mycket hög kvalitet men de är också väldigt hållbara ur miljösynpunkt. Med den nya teknologin utvinns mer golvyta ur varje träd. Den automatiserade produktionen är resurssnål och de träspill som blir mals ner till träpulver som används på nytt. Bjelins golv har också alltid den senaste limfria klickgolvsteknologin.

Teknologin, härdat trä, har utvecklats av Bjelins systerföretag Välinge Innovation och golven produceras i en hypermodern anläggning i Skånska Viken.

För att möta den ökade efterfrågan på härdade trägolv bygger nu Bjelin ytterligare en trägolvsfabrik i Ogulin i Kroatien. Anläggningen Ogulin 2 blir världens största trägolvsfabrik när den står klar 2027.

Bjelin ingår i en svensk familjeägd företagsgrupp baserad i skånska Viken i Sverige och driver verksamheter i regionerna Bjelovar, Ogulin och Otok i Kroatien. Företagsgruppen som Bjelin ingår i har 1 000 anställda och omsätter över 1,3 miljarder årligen. Golven säljs i hela Europa. I gruppen ingår även Välinge Innovation AB. Under sin anställning i Perstorp 1977, uppfann grundarna världens första laminatgolv och på 90-talet utvecklade de innovationen “klickgolvet” som är företagets signum. www.bjelin.se