Bänk av av spill från golvet Gullarp i härdad ask och benen Bertil 300 från Prettypegs av Ida Hansson från Nordic Remake.

Prettypegs och Bjelin utmanar hemmafixare

Prettypegs gör accessoarer och tillbehör som adderar ny design till basmöbler. Bjelin säljer vackra hållbara trägolv av olika träslag och utföranden. Tillsammans peppar de nu hemmafixare att göra något nytt av överblivna golvbrädor i en ny utmaning döpt till #PrettyBjelinDIY på sociala medier.

Tack vare den höga graden av grön innovation har Bjelin en miljövänlig, modern och effektiv produktion där hela trädet används. Träflis och sågspån blir till träpulver som pressas ihop till nya golv, och det blir i princip inget spill alls kvar i golvfabrikerna. Utmaningen #PrettyBjelinDIY går ut på att använda allt golvmaterial när man lägger golvet.

Inspiratör till utmaningen är formgivaren Ida Hansson på Nordic Remake. Hon gjorde en bänk av brädspill hon fick över när hon hade lagt ett härdat askgolv från Bjelin i studion i Umeå. Till bänken valde hon benen Bertil 300 från Prettypegs.

Med hjälp av Prettypegs handtag, knoppar eller ben får gamla möbler nytt liv. Många uppdaterar IKEA-möbler med nya detaljer från Prettypegs när de gör om hemma. På det sättet får möblerna längre livslängd.

– Det slängs 20 miljoner ton möbler varje år i Europa och USA som är våra primära marknader, säger Jana Cagin, en av grundarna till Prettypegs. Det är ett enormt resursslöseri som vi vill stoppa och Prettypegs är vårt bidrag till det. Nu vill vi, tillsammans med Bjelin, inspirera händiga och kreativa hemmafixare att också göra något nytt av golvspillet.

Till sin hjälp får deltagarna rabattkoden PrettyBjelin15 att handla ben, handtag eller knoppar för i Prettypegs webbshop. Om det saknas material hemma går det att få golvspill från andras projekt genom att höra av sig till Bjelin. Man deltar i utmaningen genom att lägga upp en bild på sin ”remake” i sociala mediekanaler såsom Instagram, Facebook, Pinterest, osv samt tagga den med #PrettyBjelinDIY.

Det bästa bidraget får en prenumeration på The New Era Magazine som skriver om skandinavisk inredning, design och hantverk plus presentkort i Prettypegs och Bjelins webshoppar.

Mer om Prettypegs: www.prettypegs.com

Mer om Bjelin: www.bjelin.se

Bjelin ingår i en svensk familjeägd företagsgrupp baserad i skånska Viken i Sverige och driver verksamheter i regionerna Bjelovar, Ogulin och Otok i Kroatien. Företagsgruppen som Bjelin ingår i har 1 000 anställda och omsätter över 1,3 miljarder årligen. Golven säljs i hela Europa. I gruppen ingår även Välinge Innovation AB. Under sin anställning i Perstorp 1977, uppfann grundarna världens första laminatgolv och på 90-talet utvecklade de innovationen “klickgolvet” som är företagets signum. www.bjelin.se