Bjelin Stockholm Design Week 2021 #TheFloorIsYours

Bjelin lämnar över golvet till Joyn Studio som inspirerar med konst från The Ode To

Av skyltfönstren i Bjelins showroom har inredningsarkitekterna från Joyn Studio skapat ett tittskåp för handplockade konstobjekt från The Ode To. Välkommen att titta in på utställningen hos golvföretaget Bjelin på Sibyllegatan 38 i Stockholm under Stockholm Design Week!

Konstnärliga alster från The Ode To är blickfång i den inspirerande utställningen som bokstavligen vilar på årets golvnyhet från Bjelin, det bredplankade golvet i ljus ask och som ramas in av en formlek av fiskbensmönster. The Ode To presenterar en samling originalverk gjorda av samtida exeptionella konstnärer till överkomliga priser.

- I samarbete med Bjelin har vi kurerat en samling alster som tänjer på gränserna för dagens konstscen. Med uttryck, teknik eller material tar de alla något nytt till golvet på Bjelins utställning #TheFloorIsYours, säger Anna Lukins och Helena Carlberg som driver The Ode To.

Medverkande konstnärer: Fanny Bylund, Caroline Harrius, Sofi Gunnstedt, Fanny Ollas, Erika Kristofersson Bredberg, Maria Lenskjöld, LACC, Joakim Nyström, Lisa Ericson, Emeli Höcks och Polymorf.

Utställningen är gjord i anda av #TheFloorIsYours. Med start från och med Stockholm Design Week 2021 skänker Bjelin vackra trägolv till andra som vill skapa mötesplatser, scener, utställningar, aktiviteter, filmscenografier där hållbar formgivning lyfts fram. Erbjudande gäller hela året.

– Tipsa oss gärna om hållbar formgivning som är värd att lyftas fram säger Tomas Klinta, Creative Director på Bjelin. Vårt enda krav är att golven återvinns efter aktiviteten.

Askgolvet som är det senaste tillskottet i Bjelins kollektion av härdade trägolv är tre gånger hårdare än en vanlig parkett och kräver väldigt lite underhåll. Bjelins härdade golv möter med råge miljökraven genom innovativ teknologi och resurssnålhet. Sågspån och träspill i fabrikerna mals till träpulver och används i produktionen av nya golv. Trägolv är i sig ett hållbart och miljövänligt materialval eftersom trä lagrar koldioxid och sänker därmed halterna i atmosfären.

Läs mer här och tipsa om hållbar formgivning som är värd att lyftas fram på Bjelins golv under #TheFloorIsYours https://www.bjelin.se/thefloorisyours

Lär mer om Bjelins samarbeten:

www.joynstudio.se

www.theodeto.se

www.massproductions.se

För visning av Bjelins golvnyheter kan du boka tid här:

Catherine Zanetti, projektsäljare i Stockholm, Bjelin.

076 492 68 51 catherine.zanetti@bjelin.com

Nicholas Ymén, projektsäljare i Göteborg, Bjelin.

076 677 55 44 | nicholas.ymen@bjelin.com

Bjelin ingår i en svensk familjeägd företagsgrupp baserad i skånska Viken i Sverige och driver verksamheter i regionerna Bjelovar, Ogulin och Otok i Kroatien. Företagsgruppen som Bjelin ingår i har 1 000 anställda och omsätter över 1,3 miljarder årligen. Golven säljs i hela Europa. I gruppen ingår även Välinge Innovation AB. Under sin anställning i Perstorp 1977, uppfann grundarna världens första laminatgolv och på 90-talet utvecklade de innovationen “klickgolvet” som är företagets signum. www.bjelin.se