"På skördeplattformen jobbar tångbönderna med att skära ner tången från repen för att sedan köra in den till kajen för torkning"

Gotthards Krog blir delägare i en tångodling

Torsdagen den 1 december 2022 tog Umeå ett nytt steg i hållbarhetsarbetet, då 37 företag och organisationer anslöt sig till Umeås klimatfärdplan, för att tillsammans få ner klimatutsläppen och nå Umeås klimatmål till år 2040.

-Vi menar allvar när vi skrev på klimatfärdplanen. Alla klarar inte att gå in i detta nu, därför är det viktigt att vi som har valt att gå med tidigt kan sätta i gång och jobba säger Anders Samuelsson på Gotthards Krog.

Odlingen driftas av Nordic Seafarm, ett företag grundat efter mångårig forskning inom hållbart vattenbruk i Sverige. Fokus har under senaste åren varit att utveckla processer kring en kommersiell odling av tång och alger som alla är rika på både smak, vitaminer och mineraler.

Havssallaten serverades på årets förrätt under Nobelmiddagen.

-Ju mer vi odlar desto bättre är det för haven och planeten. Det är ett superspännande projekt och en fin möjlighet för oss att få testa på att använda mer av tång och alger och det känns som ett viktigt nästa steg för oss i vår resa mot en mer hållbar gastronomi. säger Anders Samuelsson på Gotthards Krog.

För andra året i rad erbjuds utvalda restauranger att odla sin egen tång på västkusten.

Utanför Fjällbacka och Grebbestad ligger Sveriges största tångodlingar. Exklusiva leveranser av den färska tången börjar levereras redan från mitten av februari säger Jonatan Gerrbo på Nordic Sea Farm.

-Restauranger som Fotografiska, VrÅ och Nana Omakase är några som också kommer att ha en egen boj på odlingen,

Det känns verkligen jättekul och inspirerande säger Olof Håsteen som är köksmästare på Gotthards Krog.

Redan i slutet av mars ges gästerna möjlighet att avnjuta smaker från detta då restaurangen för andra året kör sin middagsupplevelse Det Stora Blå, ett riktigt djupdyk i havets råvaror där du får chansen att äta det allra bästa som finns att tillgå ifrån havets skafferi.

För mer information, kontakta:

Anders Samuelsson

076-677 31 77, anders.samuelsson@blahuset.nu