Småbarnsfamilj grillar under campingresan.

7 enkla saker att grilla på utflykten!

Grillad korv med bröd, rostade marshmallows eller pinnbröd på grillen? Bluegaz har tagit fram sju riktigt goda och enkla saker att grilla på utflykten.

1) Grillad korv med bröd
Självklart måste vi ju börja med den mest klassiska uflyktsmaten: Grillad korv med bröd!

Korvgrillning är enkelt, gott och lätt att variera. Experimentera med olika sorters korvar som chorizo eller salciccia och kombinera detta med ditt favoritkorvbröd (vi älskar briochebröd!).

Packa med klassiska toppings som ketchup och senap samt goda tillbehör som picklad rödlök, rostad lök och ättiksgurka.

Grilla korvarna på medium-hög värme i ca 5 minuter tills de fått färg. Värm korvbröden på grillen den sista minuten och lägg sedan på valfria toppings. Mums!

2) Grillade majskolvar
Grillade majskolvar kräver minimalt med prepp och är en utmärkt sidorätt när man ska grilla på utflykten.

Sätt grillen på medium-hög värme. Lägg färdigkokta majskolvar på grillen i ca 5-10 minuter tills de blir varma och får färg (om du föredrar mindre bitar kan du dela majskolvarna på mitten först). Glöm inte att vända på dem regelbundet.

När majskolvarna börjar se klara ut, lägg en klick smör på varje kolv och salta. Om du vill ha fler tillbehör kan du pensla majskolvarna med en god bbq-glaze eller strössla över lite parmesan.

Fler tips på grillad majs hittar du här.

3) Grillad brie
Brieost kan grillas hel och sedan dras isär och ätas med bröd, inga bestick krävs!

Börja med att preppa grillen för indirekt värme. Pensla brieostens båda sidor med lite olivolja (behåll skalet på annars kommer den smälta osten att rinna ut under grillningen). Placera osten på den indirekta sidan av grillen och låt ligga i ca 2 minuter. Vänd på osten och grilla i 2 minuter till.

Servera med ett gott bröd och mumsiga toppings som är enkla att packa med så som exempelvis marmelad eller sylt. Snacka om lyxig utflyktsmat!

4) Grillspett
Preppa en variation av smakfyllda grillspett hemma för smidig grillning på utflykten!

Börja med att välja ut protein och grönsaker. Populära val för protein inkluderar kyckling, nötkött, tofu, korv, lamm och fisk. För grönsaker är lök, paprika, svamp, tomater och zucchini goda alternativ.

Skär proteinet och grönsakerna i lika stora bitar. Trä all mat på spett (tänk på att träspett måste ligga i blöt ca 30 minuter före användning) och placera i en matlåda.

När det är dags för grillning, pensla grillgallret med olivolja och lägg på spetten. Grilla på mediumvärme i ca 10-15 minuter, vänd spetten några gånger under tiden. Servera!

5) Grillade pannkakor
Fixa smeten hemma och grilla pannkakor snabbt och enkelt på utflykten!

Preppa pannkaksmixen hemma genom att blanda ihop mjöl, salt, mjölk och ägg. För över i en behållare. När det är dags att grilla, placera en grillpanna ovanpå grillgallret och spraya lite olivolja. Häll ut tillräckligt med pannkakssmet för att forma en tunn pannkaka.

Grilla på låg värme i max 3 minuter per sida (använd en grillspade för att kontrollera om pannkakan börjar se brun ut undertill innan du vänder på den). Upprepa tills smeten är slut.

Bre på nutella eller sylt från en klämmis och rulla ihop och ät direkt!

6) Pinnbröd på grilen
Pinnbröd är riktigt gott att grilla på picknick!

Preppa degen hemma genom att mixa salt, mjöl och bakpulver. Addera vatten och knåda degen. Lägg i en behållare.

När det är dags för grillning, börja med att forma degen till längder och linda den runt ett grillspett eller en pinne. Grilla pinnbröden över öppen eld eller glödande kol. Håll spetten en bit ovanför glöden och snurra långsamt tills pinnbrödet är gyllenebrunt och går att dra av.

Fyll pinnbröden med sylt, smör eller glass. Smaskigt värre!

7) Grillade marshmallows
Det finns väl knappast något mysigare än att kura ihop sig runt lägerelden och grilla marshmallows?

Starta upp en eld i god tid (detta kan antingen vara i form av en öppen eld eller direkt i kolgrillen). Trä fast flera marshmallows på ett grillspett eller en pinne. Håll spettet en bit ovanför elden eller den glödande kolen. Rotera spettet långsamt hela tiden och grilla tills marshmallowsen får en fin brun färg. Vänta någon minut innan du äter så att du inte bränner dig.

Du kan också ta marshmallowsen till nästa nivå genom att grilla smores med kex och choklad. Kolla in våra goda grillrecept på smores.

För fler tips på saker man kan grilla på utflykten, kolla in vår guide här och glöm inte följa Bluegaz Instagram för mer härlig grillinspiration i vardagen.