Bocuse d´Or avgörs i Stockholm för första gången; kampen om medaljerna hårdare än någonsin

Bocuse d’Or är världens mest prestigefyllda kocktävling och kallas ofta kock-VM. För första gången sker Bocuse d´Or Europe, kock-EM, i Sverige med uteslutande svenska huvudråvaror. Det ser ut att bli en hård kamp då vi aldrig tidigare har sett så många kockar som tävlar för andra gången.

En av våra främsta kockar - tillika den enda i Sverige som vunnit Bocuse d´Or - Mathias Dahlgren, är vald till hederspresident och ytterst ansvarig för

Bocuse d´Or Europe 7-8 maj på Stockholmsmässan. 20 europeiska länder deltar av vilka 12 går vidare till Bocuse d’Or i Lyon.

– Ingenting i min karriär har varit viktigare än vinsten i Bocuse d’Or 1997. Att vi nu arrangerar den europeiska uttagningen i Stockholm visar på vilken stark position Sverige har som matland och gastronomisk inspiratör, säger Mathias Dahlgren, hederspresident Bocuse d’Or Europe.

Kriget om medaljerna är hårdare än någonsin. Kockarna från Norge, Finland, Sverige och England har alla tävlat tidigare i Bocuse d´Or med framstående placeringar. Tävlingsvana och förmåga att behålla lugnet och samtidigt tänka strategiskt såväl som kreativt i en stressad tävlingsmiljö kan vara avgörande för placeringen.

7-8 maj 2014 på Stockholmsmässan i samband med GastroNord och Vinordic

Stockholms Stad och Gastronomi Sverige förväntar sig en invasion av europeiska kockar, råvaruproducenter, gourmander och representanter från livsmedelsindustrin till huvudstaden under tävlingsveckan. Sveriges främsta krögare och kockar kraftsamlar nu för att tillsammans visa upp svensk gastronomi och vårt unika hantverk med fantastiska, inhemska råvaror.

Att få vara värd för världens mest prestigefyllda matlagningstävling Bocuse d’Or är ett kvitto på att Stockholm är en framstående matstad. Evenemanget bidrar till att attrahera både besökare och framtida investerare och stärker bilden av Stockholm som en växande och kreativ gastronomisk destination, säger Sten Nordin, Stockholms finansborgarråd.

Svenska huvudråvaror

De tävlande ska på fem timmar och 35 minuter tillaga en fiskrätt och en kötträtt för tolv personer. Huvudråvarorna för kött respektive fisk bestäms av Bocuse d’Or. Det är första gången i tävlingens historia som samtliga huvudråvaror kommer från det land där tävlingen hålls. Råvaran för fisk är sej, ostron från Grebbestad och blåmusslor från Mollösund. Köttet är svensk unggris från Havor Gård på Gotland. 10 länder tävlar första dagen och 10 länder tävlar andra dagen. Sverige kommer att tävla dag två.

Varje team består av kock, commis, coach, president samt en promotion manager. För Sverige tävlar Tommy Myllymäki.

För mer information kontakta:

Frida Rönnlund, Projektledare Svenska Bocuse d’Or Akademien/Gastronomi Sverige AB, frida.ronnlund@gastronomisverige.se, 0708–99 96 86.

För pressfrågor kontakta:

Moa Abrahamsson Byström, ByströmBalodis, moa@bystrombalodis.se, 070-791 20 00.

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmarna i Svenska Bocuse d’Or Akademien alltså Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson, Sven-Gunnar Svensson samt Kurt Weid. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.