Nu startar Bocuse d’Or Europe, kock-EM i Stockholm - Tommy Myllymäki tävlar för Sverige

I morgon, onsdag den 7 maj, startar världens mest prestigefyllda kocktävling i Stockholm. För första gången sker Bocuse d´Or Europe, kock-EM, i Sverige med uteslutande svenska huvudråvaror. Tommy Myllymäki tävlar för Sverige och har legat i hårdträning under vintern och våren. 20 europeiska länder deltar av vilka 12 går vidare till kock-VM, Bocuse d’Or i Lyon 2015. Bocuse d´Or Europe arrangeras 7-8 maj på Stockholmsmässan i samband med GastroNord och Vinordic.

Tommy Myllymäki tävlar dag två, den 8 maj, och går in i sitt tävlingskök klockan 09.30. På fem timmar och 35 minuter ska han tillaga maten som ska ta honom vidare till Bocuse d’Or, kock-VM, i Lyon i januari 2015. Prisutdelning sker samma dag med start klockan 17.30.

En av vårt lands främsta kockar - tillika den enda i Sverige som vunnit Bocuse d´Or - Mathias Dahlgren, är vald till hederspresident och ytterst ansvarig för Bocuse d´Or Europe 7-8 maj på Stockholmsmässan.

- Det är nu det gäller. Kockarna har finslipat på sina tävlingsrätter i månader så nu är det hantverket, erfarenheten och den övergripande visionen som skiljer vinnaren från förloraren. För att inte prata om smaken, det är alltid den godaste maten som vinner, säger Mathias Dahlgren.

Kriget om medaljerna är hårdare än någonsin. Kockarna från Norge, Finland, Sverige och England har alla tävlat tidigare i Bocuse d´Or med framstående placeringar. Tommy Myllymäki tävlade senast i VM i Lyon 2011 då han tog silver.

- Smakerna är utgångspunkten i min matlagning, de får gärna vara rena och trogna sitt ursprung. Jag har alltid haft lätt för att få fram rätt smaker och satsar nu allt på att jag lyckas med detta i Stockholm på torsdag, säger Tommy Myllymäki.

Svenska huvudråvaror

De tävlande ska på fem timmar och 35 minuter tillaga en fiskrätt och en kötträtt för vardera 14 personer. Huvudråvarorna för kött respektive fisk har beslutats av Bocuse d’Or och det är första gången i tävlingens historia som samtliga huvudråvaror kommer från det land där tävlingen hålls. Fiskråvaran är sej, ostron från Grebbestad samt blåmusslor från Mollösund. Köttet är svensk unggris från Havor Gård på Gotland. 10 länder tävlar den första dagen och 10 den andra. Sverige och Tommy Myllymäki tävlar dag två.

Varje team består av en kock, en commis, en coach, en president samt en promotion manager.

Media är inbjuden till en pressträff som öppnar tävlingarna den 7 maj klockan 08:45 tillsammans med Mathias Dahlgren, Margareta Björk och Eskil Erlandsson. O.s.a. och ytterligare information, kontakta Moa enligt nedan.

För mer information, pressbilder och intervjuförfrågningar kontakta:

Moa Abrahamsson Byström, ByströmBalodis, moa@bystrombalodis.se, 070-791 20 00.

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmarna i Svenska Bocuse d’Or Akademien alltså Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson, Sven-Gunnar Svensson samt Kurt Weid. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.