Parkinsonmedicin får lägre pris – kvar i högkostnadsskyddet

Boehringer Ingelheim sänker priset med 65 procent för Sifrol. Läkemedlet blir därmed kvar i högkostnadsskyddet för patienter med Parkinsons sjukdom och Restless Legs Syndrome (RLS).

Cirka 22 000 personer i Sverige är drabbade av Parkinsons sjukdom och cirka 900 000 personer har RLS. Sifrol är ett av de vanligaste läkemedlen för behandling av dessa sjukdomar. Läkemedlet stimulerar dopamin­receptorerna i hjärnan, vilket hjälper till att kontrollera kroppens rörelser.

Nu har Boehringer Ingelheim sänkt priset på Sifrol för att möjliggöra för patienter med Parkinsons och RLS att få fortsatt behandling inom ramen för högkostnadsskyddet.

Patentutgång och kopior
När ett läkemedelspatent går ut brukar kopior introduceras till ett lägre pris än originalet. Läkemedelsverket har dock bedömt att Sifrol inte går att byta ut mot kopior.

Samtidigt har Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, kommit fram till att samhället kan göra stora besparingar om alla som idag behandlas med Sifrol istället får de billigaste generiska kopiorna.

Efter diskussioner med TLV sänker Boehringer Ingelheim nu priset på Sifrol med 65 procent. Läkemedlet blir därmed också kvar i högkostnads­skyddet.

– Parkinsonförbundet välkomnar denna uppgörelse eftersom den möjliggör för Parkinsonsjuka att få behålla ett välinställt originalpreparat, istället för byte av preparat och den oro och osäkerhet om effekt som alltid uppstår och därmed med risk för försämring av sjukdomstillståndet, säger Gunn Franzén Ljung, generalsekreterare i Parkinsonförbundet.

Inget byte till generika
Parkinson är en komplex och nedbrytande sjukdom. Att byta läkemedel för dessa patienter innebär ofta en lång och mödosam process tillsammans med sin läkare för att nå en lämplig dos av sitt läkemedel. För att bespara dessa patienter ett tidsödande och besvärligt skifte till generiska kopior har Boehringer Ingelheim gjort en överenskommelse med TLV och sänker priset för Sifrol (undantaget den lägsta styrkan, 0,26 mg, som behåller sitt gamla pris). På så vis kan Parkinsonpatienter som idag får Sifrol Depot fortsätta ta sin medicin en gång om dagen, istället för tre gånger om dagen som man måste göra med generika.

Även för patienter med RLS ingår Sifrol i högkostnadsskyddet.

Staffan Gustavsson, avdelningschef, hälsoekonomi, Boehringer Ingelheim AB
staffan.gustavsson@boehringer-ingelheim.com

Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 ledande läkemedelsföretag. Huvudkontoret finns i Ingelheim, Tyskland, och verksamheten bedrivs globalt med 145 dotterbolag och fler än 44 000 anställda. Sedan starten 1885 har det familjeägda företaget varit inriktat på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra innovativa produkter av stort terapeutiskt värde inom human-och veterinärmedicin.

Under 2011 uppgick Boehringer Ingelheims nettoförsäljning till 13,2 miljarder Euro. 23.5% av nettoförsäljningen inom affärsområdet receptbelagda läkemedel återinvesterades i forskning och utveckling.

Ytterligare information finns på hemsidan www.boehringer-ingelheim.se och www.boehringer-ingelheim.com. Twitter: www.twitter.com/Boehringer