Stipendium för forskning om tidig upptäckt av strokerisk

Stipendium för forskning om tidig upptäckt av strokerisk

Av de runt 30 000 svenskar som varje år drabbas av en stroke har omkring 6 000 förmaksflimmer vilket innebär en kraftigt ökad risk att drabbas av ischemisk stroke. Förutom personligt lidande kostar ischemisk stroke samhället stora pengar. Att tidigt hitta dem som är i riskzonen och sätta in förebyggande behandling vore alltså en stor vinst. Nu tilldelas Johan Engdahl, överläkare och universitetslektor i kardiologi vid Hallands sjukhus i Halmstad, ett stipendium på 100 000 kronor för att göra en utvidgad studie av en tidigare studie där man använt så kallat tum-EKG för att hitta patienter med dittills okänt flimmer.

Över 300 000 personer lider av förmaksflimmer som är den vanligaste rubbningen av hjärtrytmen. Stroke är den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige och 20 procent av alla fall av ischemiska stroke orsakas av förmaksflimmer. Tidig upptäckt av förmaksflimmer ökar möjligheten att förebygga ett insjuknande i ischemisk stroke. Många som drabbas av ischemisk stroke har visat sig ha tyst förmaksflimmer som inte ger några symtom och därför varit okänt. Nästan alla patienter med förmaksflimmer ska ha blodförtunnande behandling för att minska risken för ischemisk stroke men långt ifrån alla får behandling, enligt Socialstyrelsen.

Ur motiveringen för stipendiet:

Johan Engdahl kommer att studera eventuell symtomutveckling och följsamhet till blodförtunnande behandling hos patienter med tyst förmaksflimmer. Patienterna har tidigare diagnosticerats genom tum-EKG och därefter fått adekvat blodförtunnande behandling.

Johan Engdahls studie kommer att bidra med ökad klinisk kunskap om patienter med tyst förmaksflimmer och ge information om faktorer som kan påverka behandling med blodförtunnande läkemedel, vilket ger oss möjlighet att förbättra omhändertagandet av denna patientgrupp.

Tum-EKG

Johan Engdahl ska i sin forskning gå vidare med resultaten från en studie i Halmstad 2010-2012 vilken ingår i ett större projekt (STROKESTOP) i samarbete mellan Region Halland och Stockholms läns landsting. Forskargruppen leds av professor Mårten Rosenquist, Danderyds sjukhus.

I Halmstad screenades alla personer födda 1934 och 1935 (1 335 personer) först med vanligt EKG. De som utöver sin ålder också hade någon annan riskfaktor för stroke följdes upp under två veckor med en enkel utrustning kallad tum-EKG.

Bland de 403 deltagare som genomförde tum-EKG hittades tidigare okänt förmaksflimmer hos 30 personer (7,4 procent), de flesta utan symtom av sitt förmaksflimmer. Totalt bland deltagarna hittades 75 patienter med förmaksflimmer som inte hade adekvat blodförtunnande behandling.

- Få saker är viktigare än att förebygga ischemisk stroke. Den här typen av screening är enkel att genomföra och gör stor nytta genom att förebygga en förödande sjukdom. Det är också ekonomiskt gynnsamt. En ischemisk stroke kostar omkring 600 000 kronor det första året. Priset för att slippa ett fall av ischemisk stroke genom screening är omkring 60 000 kronor, säger Johan Engdahl.

Långtidsuppföljning

Stipendiet på 100 000 kronor, som delas ut i samarbete mellan Boehringer Ingelheim och Svenska Kardiologföreningen, ska användas för en långtidsuppföljning av den halländska studien. Till de frågor Engdahls forskargrupp vill ha svar på hör:

Hur många av de patienter med tyst förmaksflimmer som upptäcktes har utvecklat kliniska symtom eller permanent flimmer?

Hur många av dem som började behandlas med blodförtunnande behandling har fortsatt behandlingen? Om den avslutats, vilka är skälen?

Hur vanligt är ischemisk stroke och allvarliga blödningar mellan 75 och 80 års ålder hos personer födda 1934 – 1935 som genom gått screening jämfört med årskullarna 1931-1933?

Fakta förmaksflimmer och stroke
Över 300 000 svenskar har förmaksflimmer, den vanligaste rytmrubbningen i hjärtat. Förmaksflimmer innebär en stor risk att drabbas av ischemisk stroke. Orsaken är att störd hjärtrytm leder till att blodet cirkulerar långsammare och kraftigt ökar risken för att en blodpropp kan bildas, lossna och via blodbanan föras upp till hjärnan där den fastnar och täpper till blodkärlet. Därför ska patienter med förmaksflimmer och minst en riskfaktor alltid behandlas med blodförtunnande medel i syfte att förebygga ischemisk stroke. Stroke är den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige och 20 procent av alla fall av ischemiska stroke orsakas av förmaksflimmer.

Telefon: 08-721 21 93, 0708-582 115

Christina Christersson, vetenskaplig sekreterare, Svenska kardiologföreningen

Medicinska frågor
Mattias Wieloch, kardiolog och medicinskt ansvarig, Boehringer Ingelheim
E-post: mattias.wieloch@boehringer-ingelheim.com

Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 ledande läkemedelsföretag. Huvudkontoret finns i Ingelheim, Tyskland, och verksamheten bedrivs globalt med 142 dotterbolag och fler än 47 400 anställda. Sedan starten 1885 har det familjeägda företaget varit inriktat på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra innovativa produkter av stort terapeutiskt värde inom human- och veterinärmedicin.