Fintan Magee från Australien är i full gång med sin gigantiska målning.

Borås förvandlas åt​er igen till ett gigantiskt utomhusgalleri

På söndag börjar No Limit Street Art Borås, officiellt, och pågår sedan till den 10 september. Det är tredje gången festivalen arrangeras och internationellt kända konstnärer från hela världen skapar allt ifrån installationer till väggmålningar upp till över 30 meter höga.

- Tre konstnärer är redan igång med sina målningar, två av dem (Fintan Magee och Lonac) har skissat upp sina motiv och påbörjat målningen på allvar. Den tredje (Christina Angelina) började sent i går kväll och under helgen kan vi följa hennes arbete, säger Stina Hallhagen, projektledare No Limit Street Art.

Söndagen den 3 blir det kick-off för festivalen och då invigs också Borås första öppna vägg för konstnärliga uttryck på Magasinsgatan 8.

- De första konstnärerna är något av en smygstart och från söndag händer det otroligt mycket. Invigningen av den öppna väggen blir ett startskott, sedan följer över 150 programpunkter under veckan med alltifrån konstverk, galleriutställningar, workshops, föreläsningar, musikunderhållning, vertikal dans och mycket mycket mer. Under söndagen anländer också ytterligare tre konstnärer till Borås och från den 6 september är samtliga på plats.

- Under festivalen arrangerar vi 43 olika guidningar. De erbjuds på olika språk och med olika inriktningar, svenska, finska, engelska, syntolkade, barnguidningar, marathonvandringar och street art intervaller är några exempel. I början visar vi de tidigare verken från 2014 och 2015 och går efter hand över mot de nya som växer fram. Alla guidningar kan förköpas online för att säkra dag och tid och slippa kö, avslutar Stina.

Program:
Hela programmet för No Limit Street Art finns på nolimitboras.com

Guidningar:
Guidningar förköps via ticketmaster.se eller på Borås Turistbyrå samt Textile Fashion Center (fr o m måndag 4 september för sistnämnda). Biljetter kan i mån av plats även köpas i anslutning till respektive guidning.

No Limit är en street art festival som bjuder in konstnärer från hela världen att delta i förvandlingen av det offentliga rummet och skapa ett gigantiskt utomhusgalleri. Festivalen innehåller alla typer av gatukonst, från muralmålningar till skulpturer och installationer. No Limit såg dagens ljus första gången i september 2014, 2015 gjorde vi det igen och nu har festivalen blivit ett biennalevenemang. Varmt välkommen till Borås 3-10 september 2017.

Stina Hallhagen, projektledare No Limit Street Art, 0734-32 75 05