Sommartorsdagarna® 2019 – Dansband

Sommartorsdagarna® 2019 – Dansband

Varje torsdag kl 21, v26-32, bjuder Sommartorsdagarnas® dansband upp till dans i vår vackra stadspark. En härlig sommarkväll i parken som inte tar slut förrän strax innan midnatt (kl 23.30). I år får vi dansa till flera av Sveriges mest kända dansband.

Sommartorsdagarnas innehåll:
18.00 Barnunderhållning – program släpps 16 maj
19.00 Lokalt förband – program släpps 2 maj
20.00 Sommarchansen med BT/ P4 Nästa / P4 möter..
21.00 Huvudartist – alla artister är releasade
21.00 Dansband – se nedan

Vi har skapat en spotifylista där du kan lyssna till de 2 mest populära låtarna för varje huvudartist, du kan lyssna på alla huvudartisterna här och på årets dansband här.

Arrangör
Det är staden och näringslivet som gemensam bjuder på Sommartorsdagarna® i Borås. Sommartorsdagarna® startades 1989 och har sedan dess arrangerats av centrumbolaget Borås City. Sedan 2010 är det kommunala destinationsbolaget Borås TME medfinansiärer.

- Lisa Statham, cityledare/ansvarig arrangör, Borås City, 0706-49 88 02
Helena Alcenius, vd Borås TME, 0705-41 54 44

Mer om dansbanden - Sommartorsdagarna® 2019

27 juni Sounders
SOUNDERS, ett av Sveriges tio främsta dansband enligt tidningen ”Får jag lov”-s 100 i topplista. Orkestern bildades 1975 och blev snabbt ett av Västsveriges populäraste dansband. Har sedan starten har släppt 16 fullproduktioner, ett stort antal Cd-singlar, samt medverkat på en mängd samproduktioner typ Mr Music, Lasse Stefanz med gäster, m.fl. Orkestern har genom åren samarbetat med många välkända artister, gjort mycket omtyckta Elvis-shower samt medverkat i oräkneliga Radio- och Tv-program i Sverige, Norge, Danmark och Färöarna.

Även om Sounders figurerat i många ”stora” sammanhang, har de alltid satt närheten till sin publik i första hand. Med sin speciella repertoar, högkvalitativa dansanta musik och förmåga att skapa en varm trevlig stämning, har de lyckats nå sin välförtjänta position i dans- nöjesbranschen. År efter år har de lyckats förverkliga sina ambitioner att alltid ge sin publik en ”helkväll”.

GLATT, DANSANT OCH TREVLIGT, EN KVÄLL ATT MINNAS!

4 juli Black Jack
Bandet startade 1990-91 i samband med Colin Nutleys film "Black Jack". Det var med låten "Inget kan stoppa oss nu" även kallad "Inatt Inatt" som bandet fick sitt genombrott, signerad Lasse Holm och Ingela "Pling" Forsman. Låten blev under hösten 2008 framröstad genom SVT som Sveriges bästa dansbandslåt i samband med Dansbandskampen! "Corrine Corrina", "Sista dansen" och ” Får jag låna din fru i kväll” är tre andra låtar som starkt förknippas med bandet.

Black Jack har gjort ett flertal album och haft ett tiotal låtar med på Svensktoppen. Den mest framgångsrika är ” Om det känns rätt ” som låg etta 1996. Under åren har Black Jack varit med i flera underhållningsprogram i TV, bl.a. Sommarkrysset, QX – Galan, Jeopardy, Mat Tina, Gokväll, Bingolotto, Nyhetsmorgon etc. 2016 sände SVT dokumentären” Black Jack - från film till verklighet ” som sågs av en miljonpublik.

Black Jack från Sundsvall består av:
Kjelle Danielsson, sång
Peder Matz, keyboard, dragspel, bas
Morgan Östlin, saxofon, keyboard, mandolin
Ove Olsson, gitarr, sång, bas
Mikael Östlin, trummor

11 juli Callinaz
Callinaz är ett ungt dansband från nordvästra Skåne. Med en tydlig profil och sitt eget sound turnerar bandet runt både Sverige och har under senare år dessutom kommit att bli ett av Norges populäraste band. Musiken som spelas är en mix av swing, rock´n´roll och rockabilly i ett sound som inspireras av 50, 60-talet möter dagens populärmusik.

Bandet har tidigare fått prestigefyllda nomineringar och tilldelats pris! Carolina, som är den av få kvinnliga kapellmästare i Sverige, nominerades i Guldklaven till årets sångerska åren 2013 och 2016 och vann årets utstrålande musiker i Guldsladden föregående år. Andreas nominerades samma år till årets trummis i Guldsladden och bandet nominerades till årets band. Callinaz vann också Sveriges radiopris som årets uppstickare i Guldklaven 2014.

Callinaz har en fräsch stil och ett helt eget sound som gör dem unika på nordens dansbanor. Det bjuds på ett gött livegung, stor variation och en rolig show!

18 juli Date
Låter Date bekant? Kanske har du sett oss medverka i Dansbandskampen, kanske i Sikta mot stjärnorna. Eller kanske i Melodifestivalen eller Bingolotto?

Date har sedan starten 1993 medverkat i en rad olika TV-program. Gruppen bildades 1993 under namnet Släktingarna. Namnet Date togs inte förrän 1997 då bandet deltog i TV-programmet Sikta mot stjärnorna som pojkbandet Take That med låten Back for Good.

Date har medverkat i Melodifestivalen tre gånger.
2001: Om du förlåter mig.
2002: Det innersta rummet
2005: Hörde änglarna viska ditt namn

Date har vunnit Guldklaven som årets nykomling och Jan Lindberg vann Guldklaven för årets basist 2006. Date har även varit Grammisnominerade för bästa dansbandsalbum.

Utöver detta har bandet medverkat i en rad olika TV-program så som Bingolotto, Go´kväll, Dansbandslåten, Nyhetsmorgon, Café Norrköping m.fl

25 juli Martinez
Martinez vann den tunga titeln "Årets dansband 2018" och prisades med en Guldklav i Malung. Härnösandsbandet bjuder på sväng från sin egen låtskatt kryddat med låtar från förr. Martinez har medverkat i bl.a Bingolotto och har haft flera låtar på svensktoppen.

Sångerskan Sandra blev 2016 utsedd till årets sångerska och vann en Guldklav i Malung. 2017 medverkade hon i SVT Allsång på Skansen och var en av fem dansbandsprofiler där hon representerade Martinez.

Sann spelglädje utlovas och en doft från 60-talet gör sig påmind när Martinez bjuder upp till dans.

1 aug Engdahls
Dansbandet Engdahls från Malmö har på bara några år lyckats etablera sig bland landets dansbandselit. De fyra bandmedlemmarna spelar i huvudsak danslåtar av den så kallade mognare stilen och deras popularitet växer stadigt.

Bandet består av Lars-Göran Petersson (trummor och sång), Fredrik Engdahl (gitarr och sång), Staffan Ekström (bas, sax och sång) och Patrik Andersson (keyboard och dragspel).

8 aug Voize
Voize startades 2011 och har på kort tid nått stora framgångar. Bandet består av fyra killar med stor rutin från branschen. De är idag ett av de dansband som ökar mest i popularitet i Sverige. Under 2012 och 2013 turnerade man med Diggilooturnén och den breda allmänheten började få upp ögonen för bandet. Medlemmarna har två guldklavennomineringar i bagaget.

Våren 2013 tävlade man i Bingolottos Dansbandskamp och svenska folket röstade fram bandet hela vägen till final. I oktober 2013 släppte Voize sitt första album, "Du lärde mig älska". Plattan fick fina recensioner av både recensenter och publik runt om i landet och tog sig som enda dansbandsalbum in på Svenska Albumlistan i sällskap av bland annat Paul McCartney och Europe.

Under Guldklaven 2015 kammar Voize hem P4 Sveriges Radio-priset vilket resulterar i en ny skiva. 2016 släpps den nya skivan "En dag" med bl.a låten "Älska glömma och förlåta" som snart har streamats över en halv miljon gånger enbart på Spotify.

Under 2018 framför Voize sin nya singel "Hetare än hett" live i bingolotto. Se filmklippet här.

Just nu pågår arbete av ny skiva som kommer släppas efter sommaren.

Voize står för hög kvalitet, dansbarhet och ett härligt ös. Musiken präglas av en mycket dansant repertoar och glädje. Både arrangörer och publik visar ett stort intresse för Voize som har en strålande framtid!

Bandet består av;
Fredrik Grönvall