Försäkringsbranschens viktigaste faktorer för att skapa  en positiv upplevelse

Försäkringsbranschens viktigaste faktorer för att skapa en positiv upplevelse

Brilliant Future och Svenska Försäkringsförmedlares förening (SFM) listar nu vilka faktorer som gör att försäkringsförmedlare får en positiv kontakt med förmedlingsdisken. De viktigaste faktorerna är baserade på en undersökning med 300 svar och sammanlagt 18 235 bedömningar.

Nu presenteras vilka faktorer som gör att kontakten med försäkringsbolagen blir så positiv som möjligt. Listan är baserad på en undersökning som SFM har genomfört tillsammans med Brilliant bland försäkringsadministratörer och försäkringsförmedlare i Sverige.

I undersökningen har SFMs medlemmar fått uppge sin upplevelse i kontakten med svenska försäkringsbolag (inom liv och sak) när det gäller faktorer som exempelvis tillgänglighet, engagemang, kompetens, hållbarhet, produkter, enkla att arbeta med och prisvärdhet. Undersökningen visar att “enkla att arbeta med” har störst inverkan på den positiva upplevelsen.

- Det viktigaste för försäkringsbolagen är att uppfattas som enkla att arbeta med. Det kommer sannolikt att gälla även för 2019 och en tid framåt. Vikten av enkelhet är något som genomsyrar hela tjänstesektorn och samhället i stort, mer än någonsin. Enkelhet i kombination med engagerade medarbetare, som går den extra milen för att göra livet enklare för förmedlarna och administratörerna, är ett vinnande koncept, säger Sofie Johansson, chefsanalytiker, på Brilliant.

Deltagarna har fått gradera försäkringsbolagens prestation/erbjudande utifrån följande nio faktorer:

• Produkterbjudande
  • Engagemang
  • Prisvärda
  • Kompetens
  • Hållbara investeringar
  • Miljö och samhällsansvar
  • Enkla att arbeta med
  • Skadehantering (sak)
  • Tillgänglighet

De har i undersökningen visat sig att de viktigaste faktorerna som påverkat helhetsupplevelsen av försäkringsbolagen var:

1. Enkla att arbeta med
  2. Engagemang
  3. Tillgänglighet

I undersökningen har man vidare undersökt vilka bolag som kan titulera sig med landets bästa förmedlingsdiskar i branschen.

Försäkringsbolagen med bäst förmedlingsdiskar enligt SFM:s medlemmar:

Förmedlarnas val av livförsäkringsbolag: Skandia

Administratörernas val av livförsäkringsbolag: Euro Accident

Förmedlarnas val av sakförsäkringsbolag: Moderna försäkringar

Administratörernas val av sakförsäkringsbolag: Moderna försäkringar

- Inom SFM tycker vi det är viktigt att vi gemensamt arbetar för att ständigt förbättra vår bransch! Vi har därför tagit initiativet till att ta fram en mer ingående undersökning till förmedlare och administratörer där de betygsätter de olika förmedlardiskarna på de faktorerna deltagarna tycker är viktigast för en positiv upplevelse. Tanken är därefter att den rapporten ska få ligga till grund för utnämningen av ”årets förmedlardisk” men också ge återkoppling till deltagande försäkringsbolag på en rad andra parametrar. 2018 års faktorer som har påverkat mest är enkelhet och engagemang. Det är en viktig insikt som vi hoppas att försäkringsbolagen kan ta till sig ännu mer och implementera i sitt arbete, säger Karin Lindblad, vd, SFM.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts under 2019 av Svenska Försäkringsförmedlares Förening (SFM) tillsammans med Brilliant. Undersökningen är baserad på 300 svar och sammanlagt 18 235 bedömningar av försäkringsförmedlare inom kategorierna liv och sak. Syftet med undersökningen var att kora försäkringsbolaget med bäst förmedlingsdisk och att kunna dra slutsatser om vilka faktorer som leder till en positiv upplevelse.

Maja Adersten, presskontakt, Brilliant

Maja.adersten@aderstennorlin.com / 070-280 79 74

Om Brilliant

Brilliant erbjuder en insiktsplattform som hjälper företag och organisationer att mäta, analysera och agera på sina kund- och medarbetarrelationer – så att de kan uppnå förändring som syns i affärsresultaten. Brilliant erbjuder smarta medarbetarundersökningar, kundundersökningar, analyser och organisationsutvecklingstjänster till såväl svenska som internationella företag. Brilliant utmanar gärna traditionella sätt att se på kundlojalitet, medarbetarengagemang, ledarskap och förändring. We make you Brilliant. 2018 Gick Netsurvey och Bright Relation samman och bildade Brilliant, som är en del av Wise Group.

Om SFM

Svenska försäkringsförmedlares förening (SFM) bildades 1990. SFM är en medlemsorganisation för försäkringsförmedlare inom såväl sak- och livförsäkring. Föreningen har ca 200 medlemsbolag och ca 1 850 försäkringsförmedlare. Föreningens medlemmar har tillstånd från Finansinspektionen. Föreningens huvudsakliga uppdrag som branschorganisation är att tillvarata medlemmarnas intressen genom kontakt med myndigheter, försäkringsbolag och massmedia. SFM äger tillsammans med Svensk Försäkring Fullmaktskollen AB samt S4I Standard for Insurance AB. Dessutom erbjuder bl a SFM till försäkringsbranschen, inom ramen för InsureEd, ett större utbildningsprogram som ska täcka alla de utbildningskrav som lagen om försäkringsdistribution ställer.

www.sfm.se