Kampanj: Pifzer och BMS tar pulsen på Almedalen

Kampanj: Pifzer och BMS tar pulsen på Almedalen

100 000 svenskar har ingen aning om att deras hjärta slår oregelbundet och att det kan vara ett tecken på förmaksflimmer (1) . Sjukdomen är en av de främsta orsakerna till stroke. I kampanjen Almedalspulsen lyfts vikten av att göra det enklare att upptäcka förmaksflimmer.

– Det är idag en stor utmaning för sjukvården att hitta personer som har förmaksflimmer utan att veta om det. Genom Almedalspulsen vill vi lyfta vikten av att sjukvården regelbundet kontrollerar pulsen på äldre personer. Vi vet att tidig diagnos och korrekt behandling kraftigt minskar riskerna för att drabbas av stroke, säger Johan Brun, medicinsk direktör på Pfizer Sverige

I Sverige drabbas 30 000 personer av stroke varje år (2). Minst var femte person som drabbas har förmaksflimmer. Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att utvärdera om ett nationellt screeningprogram ska införas, ett program som har potential att minska mörkertalet av dolt förmaksflimmer och därmed insjuknandet av stroke i Sverige.

Med Almedalspulsen vill Pfizer och BMS bidra till att sätta fokus på denna fråga genom att ta pulsen på politiker, beslutsfattare och andra besökare i Almedalen. Är pulsen hög, låg eller kanske till och med oregelbunden, väckande misstanke om förmaksflimmer? Den genomsnittliga pulsen på alla som testas kommer att kunna följas på kampanjsajten www.almedalspulsen.se. Kampanjen använder även Twitter och Facebook (#almedalspulsen) för att kommunicera direkt med politiker och beslutsfattare.

- Det här är en mycket angelägen fråga som vi vill bidra till att belysa. Vi vill visa att en så enkel sak som att ta pulsen kan leda till att många fall av förmaksflimmer upptäcks i tid, och därmed kan man vidta medicinska åtgärder och minska risken för stroke. Det gör vi genom att ta pulsen på Almedalen. För oss är det här ett delvis nytt sätt arbeta bortom det traditionella formatet i Almedalen med seminarier och rundabordssamtal, säger Johan Brun.

Pulskontrollen görs av sjuksköterskor som tar pulsen med hjälp av så kallad tum-EKG som är en svensk medicinteknisk uppfinning där man med en knapptryckning kan både värdera pulsen och upptäcka om den är oregelbunden. Det kommer att vara möjligt att kontrollera pulsen på två platser i Almedalen:

• Måndag och tisdag: Hälsodalen på S:t Hansplan 2
  • Onsdag och torsdag: Tält på Hamnplan (plats 216)

Fakta om förmaksflimmer

• 209 000 svenskar beräknas ha diagnosen förmaksflimmer. Ytterligare cirka 100 000 har sjukdomen utan att känna till det1.
  • Det är viktigt att upptäcka förmaksflimmer då det bland annat kan leda till blodproppar som orsakar stroke. Om pulsen är snabb och oregelbunden kan det vara tecken på förmaksflimmer. Diagnos ställs med EKG-undersökning.
  • Man beräknar att cirka 6 000 personer med förmaksflimmer drabbas av stroke årligen, vilket motsvarar ungefär 16 personer per dag (3).
  • Samhällets kostnader för stroke uppskattas till mer än 16 miljarder kronor årligen (4).

Projektet genomförs av Pfizer och BMS i samarbete med medicinteknikföretaget Zenicor som utvecklat det tum-EKG-test som kan användas för att upptäcka förmaksflimmer.

Om Pfizer

Vi på Pfizer vill skapa fler år till livet och mer liv till åren. Pfizer är världens ledande läkemedelsföretag och erbjuder vaccin mot pneumokocker samt läkemedel inom centrala nervsystemets sjukdomar, cancer, endokrinologi, hjärta/kärl, inflammation, infektion, oftalmologi, respiration, reumatiska sjukdomar, rökavvänjning, smärta, tillväxthormonsrubbningar och urologi. Fokus för forskningsverksamheten ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ: Alzheimers sjukdom, cancer, diabetes, inflammation, immunologi och smärta är några exempel. I Sverige bedriver Pfizer klinisk forskning, produktion, marknadsföring och försäljning. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. För ytterligare information, se www.pfizer.se och www.pfizer.com. Besök gärna vårt pressrum www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pfizer

Om Zenicor

Zenicor är ett svenskt medicinteknikföretag som är ledande inom hjärtdiagnostik och strokeprevention. Zenicor tum-EKG är ett system för diagnostik av förmaksflimmer och andra hjärtarytmier. www.zenicor.se

1) Läkartidningen. 2015;112:DIMU

2) Nationell utvärdering Strokesjukvården, Socialstyrelsen 2011.

3) Riksstroke årsrapport 2013. Akut stroke. I: Stroke och TIA. Rapport från Riksstroke utgiven november 2014. s. 49-114. http://www.riksstroke.org/wp-content/uploads/2014/07/Strokerapport_AKUTTIA3man_LR.pdf

4) Faktablad hälsoekonomisk utvärdering av trombektomi, TLV 2016.

Bristol-Myers Squibb (BMS) är ett globalt bioteknologiskt biopharmaföretag, som verkar för att upptäcka, utveckla och leverera innovativa läkemedel som hjälper patienter övervinna allvarliga sjukdomar. För mer information, besök gärna www.bms.se. Besök även vårt pressrum på http://www.mynewsdesk.com/se/bristol-myers_squibb eller Twitter på @BMSHorizont.

Bristol-Myers Squibb Forward-Looking Statement

This press release contains "forward-looking statements" as that term is defined in the Private Securities Litigation Reform Act of 1995 regarding the research, development and commercialization of pharmaceutical products. Such forward-looking statements are based on current expectations and involve inherent risks and uncertainties, including factors that could delay, divert or change any of them, and could cause actual outcomes and results to differ materially from current expectations. No forward-looking statement can be guaranteed. Forward-looking statements in this press release should be evaluated together with the many uncertainties that affect Bristol-Myers Squibb's business, particularly those identified in the cautionary factors discussion in Bristol-Myers Squibb's Annual Report on Form 10-K for the year ended December 31, 2014 in our Quarterly Reports on Form 10-Q and our Current Reports on Form 8-K. Bristol-Myers Squibb undertakes no obligation to publicly update any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise.

Ulrika Goossens, kommunikationschef på Pfizer, tel: 0768-89 29 57
Annica Holmberg, Kommunikationsansvarig Bristol-Myers Squibb Sverige, telefon +46 8 704 72 55, mail: annica.holmberg@bms.com