Byggmaterialhandlarna kommenterar SCB:s senaste byggstatistik

Byggmaterialhandlarna kommenterar SCB:s senaste byggstatistik

Det är fortsatt högt tryck på bygg- och bostadsmarknaden. Enligt nya siffror från SCB påbörjades nybyggnation av cirka 16 000 nya lägenheter under det första kvartalet 2021. Det är 24 procent fler i jämförelse med första kvartalet 2020. Detta är positivt då det i Sverige finns ett stort bostadsunderskott och vi behöver bygga 600 000 nya bostäder fram till 2029, för att täcka det behov som finns, säger Monica Björk, vd på Byggmaterialhandlarna.

Vi ser också att intresset för att köpa ROT tjänster är fortsatt stort i Sverige. De första 4 månaderna 2021 har det sålts ROT tjänster för 3,6 miljarder kronor vilket är en ökning med 12 % jämfört med samma period förra året, enligt statistik från Skatteverket.

Byggmaterialhandeln har också i spåren av pandemin sett en stabil försäljningsutveckling, med 7% första kvartalet 2021 jämfört med 2020. Utvecklingen för trävaror är 22% av vilket en stor del beror på prisökningar. På sikt kan det höga trycket leda till leveransproblem på inte bara trävaror. Vi ser även idag redan brist på stål och plastprodukter.

Hjulen snurrar fort och vi hoppas förstås att takten på byggandet håller i sig och att när pandemin klingar av att vi klarar av försörjningen av material till både proffs- och privatmarknaden, avslutar Monica Björk.

Ta del av SCB:s statistik här