Gustav Hemming (C), samhällsplaneringsregionråd i Region Stockholm

C: Stockholmsregionen ska bli Europas mest cykelvänliga region

Att öka cyklandet är en av Centerpartiet i Region Stockholms mest prioriterade frågor inför valet och partiet har tagit fram tio punkter för att öka cyklandet i hela Stockholmsregionen.

Om vi lyckas fördubbla andelen som cyklar i regionen, framför allt i de områden där väldigt få cyklar idag, får vi enorma vinster både för folkhälsan och för klimatet. Dessutom minskar det trängseln på våra vägar för de som ändå måste ta bilen. En ökning av cyklandet från 10 till 20 procent av resorna skulle innebära ett lika stort tillskott av hållbar mobilitet som hela den existerande tunnelbanan, säger Gustav Hemming (C), samhällsplaneringsregionråd.

Det finns dock ett stort antal hinder för att alla ska ha möjligheten att cykla till jobbet, skolan och fritidsaktiviteten. Till stor del handlar det om att cykelvägarna på många håll i regionen är undermåliga eller rent av obefintliga.

Om vi ska lyckas öka cyklandet är det nu vi måste lägga i en högre växel. Vi vill skynda på utbyggnaden av det sammanhängande regionala cykelvägnätet på 800 km och finansiera utbyggnaden genom trängselskatter, säger Gustav Hemming.

Centerpartiet identifierar också de omfattande cykelstölderna och det faktum att brotten inte klaras upp som ett minst lika stort hinder för ökad cykling.

• Stöld är en alltför vanlig orsak till att människor slutar cykla. Därför är en viktig del i att öka cyklandet att skapa säkra cykelparkeringar och att erbjuda alternativ till att själv äga sin cykel, säger Gustav Hemming.

Centerpartiet i Region Stockholms tio förslag för att göra Stockholmsregionen till Europas mest cykelvänliga region:

1. Skynda på utbyggnaden av hela det regionala sammanhängande cykelvägnätet på 800 km och finansiera utbyggnaden genom trängselskatter.
  2. Tillåt cykel i all spårbunden trafik utanför rusningstrafik och verka för att lokalbanor och pendeltåg inför anpassade vagnar för cyklar. Cykeln ska även gå att ta med sig på utvalda busslinjer i Stockholmsregionen, under vissa tider och perioder.
  3. Skapa övervakade och säkra cykelparkeringar i form av app-styrda cykelboxar, cykelgarage eller cykelställ med ramlås vid kollektivtrafiknoder. Skapa en parkeringsstrategi för hur många säkra cykelparkeringar som ska finnas vid varje kollektivtrafikpunkt.
  4. Region Stockholm bör upphandla hyrcyklar som kan hämtas och lämnas vid olika kollektivtrafikpunkter i regionen. Dessa kan eventuellt inkluderas i SL-kortet för att underlätta för kombinationsresor där cykel utgör en naturlig del av resan.
  5. Region Stockholm bör som en av Sveriges största arbetsgivare göra det möjligt för sina 45 000 anställda att som förmån kunna leasa sin cykel och samtidigt upprätta säkra och övervakade cykelparkeringar vid arbetsplatserna.
  6. Region Stockholm bör införa cykel på recept som en förebyggande folkhälsoinsats.
  7. Arbeta tillsammans med kommunerna kring insatser som uppmuntrar till ökat cyklande, såsom att bygga cykellekplatser och hålla cykelkurser för vuxna.
  8. Trafikverket bör kategorisera cykeln som ett eget trafikslag med egna rättigheter. Cykelbanor ska också vara tydligt markerade och separerade och konflikter mellan cyklister och fotgängare ska byggas bort.
  9. Kraftsamla mot cykelstölderna. Underlätta för polisen att minska cykelstölderna genom att exempelvis införa ett nationellt register för ramnummer och låt digitala såväl som fysiska marknadsplatser ställa krav på säljaren att uppge ramnummer vid en försäljning.
  10. Gör det möjligt att köpa cykel på friskvårdsbidraget.

Fakta

• Undersökningar visar att en av fyra som fått sin cykel stulen slutar cykla. I Brå:s skolundersökning om brott 2019 svarade 17% av killarna och 14% av tjejerna i årskurs 9 att de någon gång under det senaste året har fått sin cykel stulen.
  • De grupper i samhället som är mest utsatta för cykelstölder är ensamstående föräldrar med barn och personer som bor i flerbostadshus – det vill säga ekonomiskt svagare hushåll. Samtidigt är uppklaringsstatistiken för cykelstölder bara strax över noll procent.

Även om cyklandet ökar i regionen över lag så är cyklandet långt ifrån jämställt i regionen. Medan cykelresorna utgör 14 procent av resorna i regionens centrum är andelen bara 4 procent i Stockholms yttre förorter.

Samtidigt minskar barn och ungas cyklande stadigt. Enligt Generation Pep är det bara två av tio barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet per dag. Barn och unga i familjer med låg inkomst rör på sig i mindre utsträckning än barn och unga i familjer med hög inkomst.