Gustav Hemming (C) Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd.

Nu går förslaget till ny länsplan ut på remiss

Fram till den 1 februari har nu kommuner och berörda aktörer möjlighet att ge sina remissvar på regionens förslag till ny länsplan för transportinfrastruktur i Stockholmsregionen 2022-2033. Slutgiltigt beslut väntas sedan tas i april år 2022.

- Remissförslaget är utarbetat utifrån målen i den regionala utvecklingsplanen, de av kommunerna redovisade bristerna och ambitionen att tidigare beslutade investeringar ska fullföljas. Jag kan också konstatera att behoven är större än de av staten anvisade medlen,  säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd.

Om länsplanen:

Länsplanen är en del av infrastrukturplaneringen i länet och beskriver hur statliga investeringar i infrastruktur ska fördelas i det regionala transportsystemet. Den nuvarande länsplanen för Stockholms län antogs år 2018 och gäller till år 2029 men revideras vanligtvis vart fjärde år efter direktiv från regeringen. Länsplanen finansierar åtgärder inom cykel, kollektivtrafik, trafiksäkerhet, kapacitet och tillförlitlighet, livsmiljö och enskilda vägar.

Utgångspunkten för arbetet med reviderad länsplan har varit att stärka kopplingen mellan länsplanen och regionens utvecklingsplan RUFS 2050 och dess tillhörande strategier som berör transportinfrastrukturen. I arbetet med att ta fram förslag till länsplan 2022–2033 har Region Stockholm hämtat underlag från Trafikverket, berörda myndigheter, angränsande län och regioner samt länets kommuner. Region Stockholm har löpande haft ett nära samarbete med Trafikverket.

Förslaget i korthet:

Av länsplanens ram på 10,1 miljarder kronor, en ökning med 1,6 miljarder kronor från 2018–2029, namnges investeringar för totalt 6,6 miljarder kronor. Resterande 3,5 miljarder föreslås gå till åtgärdsområden, d v s till åtgärder under 50 miljoner kronor inom alla trafikslag.

Totalt är fördelningen

• 52 procent till kollektivtrafikåtgärder
  • 30 procent till vägtrafik exklusive kollektivtrafik
  • 18 procent till cykelinfrastruktur.

Av de totalt 6,6 miljarder kronorna till namngivna åtgärder går

• 64 procent, till kollektivtrafikåtgärder,
  • 28 procent, till åtgärder för vägtrafik
  • 8 procent till utbyggnad av cykelinfrastruktur längs statliga vägar. I planen investeras totalt 1,8 miljarder på åtgärder som ska främja cykling i länet. En stor del av det regionala cykelnätet har någon form av cykelinfrastruktur, men behöver förbättras standardmässigt.

En stor andel av de namngivna objekten som följer med från föregående plan är beslutade genom olika förhandlingar, som medfinansiering av tunnelbana Hagastaden - Arenastaden med cirka 900 miljoner kronor, tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan, Spårväg Syd och Roslagsbanans förlängning till City, vilka Länsplan 2022-2033 finansierar med totalt 1,7 miljarder kronor.

Åtta nya namngivna objekt för totalt cirka 760 miljoner kronor är:

• Stombuss 14, Johannelund-Sollentuna, medfinansiering till regional kollektivtrafik
  • Årstaberg bytespunkt, medfinansiering till Nationell plan 2022–2033
  • Väg 222 Farstabron, reversibelt körfält
  • Väg 226 Rågsvedsvägen-Västra stambanan, södergående kollektivtrafikkörfält
  • Väg 274, Engarns Vägskäl
  • Väg 274/1004, Kulla vägskäl-Svinninge
  • Väg 560 Västerhaninge - Årsta havsbad, gång- och cykelväg
  • Väg 646, Gustavsberg-Ingarö, gång- och cykelväg

De resterande 3,5 miljarder kronorna ska investeras i mindre åtgärder där

• 37 procent föreslås gå till utbyggnad av cykelinfrastruktur på statliga och kommunala vägnät
  • 30 procent till investeringar i kollektivtrafikåtgärder på statligt och kommunalt vägnät
  • 23 procent till att förbättra trafiksäkerheten för samtliga transportslag på de statliga och kommunala vägnäten
  • 6 procent till kapacitetsförhöjande åtgärder på befintligt vägnät.