Gustav Hemming, samhällsplaneringsregionråd i Region Stockholm

Nu inleds den regionala cykelförhandlingen

Den 18 januari anordnar Region Stockholm med Centerpartiet i spetsen en cykelkonferens som blir startskottet för den regionala cykelförhandlingen.

- Att öka cyklandet är en hjärtefråga för mig. Därför känns det otroligt bra att inleda valåret med att samla kommunerna och alla berörda intresseorganisationer och myndigheter för att starta den viktiga regionala cykelförhandlingen som ska förbättra för cyklisterna och framför allt sätta fart på utbyggnaden av regionens cykelvägar, säger Gustav Hemming (C), samhällsplaneringsregionråd.

Den regionala cykelförhandlingen ska leda till en plan för en effektiv utbyggnad av ett sammanhängande cykelvägnät på 800 km i Regionen. Region Stockholms mål är att cykelvägnätet ska vara fullt utbyggt till 2030. Idag är endast ca 170 km (21%) utbyggt till god standard.

- Jag vill att Stockholm i framtiden ska kunna mäta sig med Köpenhamn och Amsterdam som cykelregion. Men vi har mycket kvar att göra för att nå dit. Även om cyklandet har ökat under pandemin är det många som väljer bort cykeln på grund av riskerna det innebär att cykla på osammanhängande och ofta obefintliga cykelvägar. Förbättrar vi för cyklisterna finns potential för att 70% av Stockholmsregionens invånare kan cykla till jobbet inom en halvtimme säger, Gustav Hemming (C), samhällsplaneringsregionråd.

Den regionala cykelkonferensen samlar alla berörda offentliga aktörer, forskare och cyklistorganisationer för att inspirera och skapa engagemang kring den reviderade regionala cykelplanen som klubbades i höstas, och den regionala cykelförhandlingen som Centerpartiet i Region Stockholm har tagit initiativ till.

- Förhandlingen ska leda fram till en gemensam plan för hur vi mest effektivt bygger ut det sammanhängande regionala cykelvägnätet. Den ska också leda fram till ett gemensamt prioriterat underlag för att äska mer statliga medel till utbyggnaden, vilket kommer att behövas. Men jämfört med utbyggnaden av infrastruktur för bil och kollektivtrafik är kostnaden för cykelvägnätet en struntsumma, säger Gustav Hemming och fortsätter:

- Men för att öka cyklandet är det inte bara bättre cykelvägar som behövs. Vi behöver satsa på bättre och tydligare skyltning och trafikinformation, främja kombinationsresor med cykel i kollektivtrafiken, och satsa på kommunikation för att nå potentiella nya cyklister. Vi måste också göra en tydligare koppling mellan cykling och folkhälsa, vilket bevisat ger stora synergieffekter.