Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd, i Stockholms stad. Foto: Stockholms stad.

Så får vi fler undersköterskor

När Coronapandemin slog till fick flera av Stockholms stads verksamheter utmaningar med personalförsörjningen, särskilt inom äldreomsorgen. Som svar etablerade Stockholms arbetsmarknadsförvaltning funktionen Bemanna Stockholm. Funktionen hade som mål att söka upp personer som blivit arbetslösa i sviterna av pandemin och erbjuda dem snabba utbildningar och direkt matchning till verksamheter inom vård- och omsorg med stort personalbortfall.

– Pandemin har försatt många i arbetslöshet, och Stockholm har jobbat med att stötta individer på olika sätt, både med utbildning och matchning. Framåt handlar det om att fortsätta jobba övergripande inom staden, men också att stärka samarbetet med näringslivet ytterligare, säger Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd.

På två månader fick Bemanna Stockholm intresseanmälningar från 1 611 kandidater och genomförde 21 utbildningar med totalt 585 deltagare. Hela 344 medarbetare förmedlades under den tid som ett förstärkningsbehov fanns i våras. Engagemanget verkar även ha speglat sig på intresset för komvuxutbildningar i kommunen. Antalet elever som väljer att studera en bristyrkesutbildning har ökat med 16 % sedan 2019. Totalt studerar nu 4 136 elever en bristyrkesutbildning, jämfört med 3 488 under samma period 2019.

– Engagemanget och viljan att bidra till äldreomsorgen och vården som vi har sett under pandemin finns kvar. Under sommaren har vi sett en stor ökning av ansökningar till utannonserade vikariat, likaså till yrkesutbildningar inom vård- och omsorg, säger Karin Ernlund (C).

Förutom att stärka jobbtorgens verksamheter och utöka utbildningsplatserna inom Komvux så ger nu den grönblå majoriteten arbetsmarknadsförvaltningen i uppdrag att följa upp de kontakter som etablerats inom Bemanna Stockholm under våren.

Arbetsmarknadsförvaltningen ska därmed kontakta samtliga personer som under våren gick in som vikarie, gick en snabbutbildning eller som anmälde intresse för att uppmana dem att söka en utbildning inom vård och omsorg och lära av deras erfarenheter. Detta i syfte att stärka kompetensförsörjningen inom framför allt äldreomsorgen i Stockholm.

– Framåt måste vi att säkerställa att alla som funderar på en karriär inom vården får de bästa tänkbara förutsättningarna att sadla om. Samtidigt har kommunen, och inte minst politiken, ett stort ansvar att förbättra arbetsvillkoren för vårdpersonalen. Sveriges framtida välfärd vilar på detta, avslutar Karin Ernlund (C).

Fakta bristyrkesutbildning:
Bristyrkesutbildningar i Stockholm avser kurser inom bygg och anläggning, fordon och transport, restaurang och livsmedel, VVS och fastighet samt vård och omsorg. Utbildning erbjuds både av privata utbildningsaktörer och på någon av stadens yrkeshögskolor.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.