Kvinnor mest utsatta för olyckor och skador i trafikmiljön som rollatoranvändare

Rollatorn är en svensk innovation som uppfanns av kuratorn Aina Wifalk. Rullatorn patenterades aldrig eftersom Aina ville att rollatorn skulle vara tillgänglig för alla. Rollatorn är ett viktigt rörelsehjälpmedel som möjliggör ett fortsatt aktivt liv då hälsan sviktar.

Antalet invånare över 80 år förväntas öka med över 50% mellan åren 2019 och 2030 i Sverige (Statistiska Centralbyrån). Många av dessa kommer att använda en rollator för att kunna förflytta sig både inomhus och utomhus.

En forskningsstudie har denna vecka publicerats i den nya internationella tidskriften, Traffic Safety Research – An Interdisciplinary Journal.

De viktigaste resultaten från studien:

• Olyckor med rollatorer i trafikmiljön ökar (80% under en 10-årsperiod), och denna ökning förväntas fortsätta på grund av en åldrande befolkning.
  • Det är flest kvinnor som drabbas av såväl singelolyckor (fallolyckor) (71%) som kollisioner (74%).
  • Påbackning var den vanligaste typen av kollisionsolycka, där ett motorfordon varit inblandat (54%). En stor andel av kollisionerna med motorfordon inträffade på parkeringar (31%) eller vid övergångsställen (22%).
  • Singelolyckor (fallolyckor) var mycket vanligare än kollisioner (83% jämfört med 17%).

Kunskapen från studien kan användas av olika yrkesprofessioner, som tex forskare, trafikplanerare, kuratorer inom hälso- och sjukvården, bilindustrin, hjälpmedelsproducenter och förskrivare.

Studien baseras på nationella registerdata från STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition), som tillhandahålles av Transportstyrelsen.