Foto: Davis Sanchez, Pexels.

Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället

En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad energisäkerhet.

Dessa stora mervärden med biodrivmedel bör lyftas fram lika mycket som klimatvinster och eftersträvade miljömål.

—Idag går vi miste om stora möjligheter till ökad tillväxt och stärkt nationell trygghet. Lyfter vi blicken är det uppenbart vilka goda samhällseffekter vi kan få av att öka den inhemska produktionen av förnybara drivmedel, säger Beatrice Torgnyson Klemme, VD på den storregionala samverkansorganisationen BioDriv Öst.

Sverige är rikt på biobaserade resurser, har goda förutsättningar för förnybar elproduktion och det finns en etablerad industri och kompetens som är redo att växlas upp. Att utnyttja dessa möjligheter i större utsträckning kan föra med sig en rad positiva effekter, både direkt och indirekt.

Det visar BioDriv Öst och f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel, som fördjupat sig i sambanden mellan ökad inhemsk biodrivmedelsproduktion och stärkt social, ekonomisk och nationell hållbarhet. Den kunskap som man tagit fram vilar på underlag från forskningen och myndigheter och har resulterat i en rapport, en film och en faktasammanställning.

Det genomgripande budskapet är att ökad inhemsk biodrivmedelsproduktion för med sig effekter som gynnar samhället som helhet.

Främjar tillväxt och gröna jobb

Att öka biodrivmedelsproduktionen inom Sverige stimulerar sysselsättning och ekonomisk verksamhet längs hela värdekedjan, från råvara till användning, och både i stor och liten skala. Det ger förutsättningar för livskraftiga samhällen även utanför storstäderna.

På regional nivå kan värdet av tillväxt till följd av ökade satsningar på biodrivmedel uppskattas till cirka 1 miljon kronor per GWh förnybart bränsle.

Förnybara energitekniker har generellt potential att skapa fler jobb än de fossila alternativen. Som ett exempel beräknas varje producerad GWh biogas generera ett nytt arbetstillfälle.

Ökar innovationskraften

Potentialen för synergier mellan processer och produkter i skogsindustrin, pappers- och massaindustrin, jordbruket och samhällssektorer är stor, till exempel gällande hur sidoströmmar och restströmmar används.

Biodrivmedel som i högre grad baseras på inhemska råvaror, produceras och används inom Sverige kan ge aktörer starkare incitament och möjligheter att undersöka hur innovationer kan utveckla den befintliga industrin och näringslivet.

Stärker energisäkerheten

Användning av inhemska resurser för biodrivmedel som både produceras och används i Sverige ger oss större rådighet över produktionen och kan därmed stärka vår energisäkerhet. En ökad inhemsk produktion av biodrivmedel ger även flera tydliga nyttor kopplat till försörjningstryggheten på livsmedel. Viktiga insatsvaror i livsmedelsproduktionen, såsom växtnäring och djurfoder, fås som biprodukter i många av de bioraffinaderier som producerar biodrivmedel som exempelvis biogas, etanol och RME.

—I en orolig omvärld kan det vara mycket värt, och det kan förbereda oss på framtida förändringar på marknaden för biodrivmedel och biodrivmedelsråvaror som Sverige historiskt importerat mycket av, säger Ingrid Nohlgren föreståndare för f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel.

Helheten större än delarna

Sammantaget finns det många positiva effekter av att Sverige producerar mer av sina biodrivmedel inom landets gränser. Kombinationen av effekterna kan stärka samhället som helhet och bidra till ökad nationell stabilitet i en föränderlig omvärld.

Litteraturen visar tydligt att biodrivmedelsindustrier skapar sysselsättningar och positiva ekonomiska effekter vars värden överstiger kostnaderna för stöd till sektorn.

Ta del av det fullständiga publicerade materialet

Rapport framtagen av RISE Research Institutes of Sweden på uppdrag av BioDriv Öst i samverkan med elva länsstyrelser och regioner i Sverige. Författare: Johanna Mossberg, Karin Pettersson, Erik Furusjö, Andras Baky, Patrik Klintbom. Publicerad första gången av BioDriv Öst, juni 2019.

Film som sammanfattar innehåll och slutsatser i rapporten ovan. Medverkande: Johanna Mossberg, en av rapportförfattarna och vid tidpunkten för inspelningen anställd vid RISE. Filmen är inspelad, producerad och publicerad av BioDriv Öst på deras Youtubekanal, september 2021.

Faktasammanställning framtagen och publicerad av f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel, oktober 2023.

Om f3

f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel är en nätverksorganisation med bakgrund i ett långt forskningssamarbete kring systemfrågor för förnybara drivmedel. I f3 deltar industri, högskolor, institut och myndigheter. Tillsammans skapar medlemmarna nya samarbeten, ökar kunskapen och identifierar hinder och möjliga lösningar för en faktisk och snabb omställning till förnybara drivmedel i transportsektorn.

Innovationsklustrets medlemmar finansierar nätverket tillsammans med Energimyndigheten, och det leds av värdorganisationen Chalmers Industriteknik.

Om BioDriv Öst

BioDriv Öst är en storregional samverkansorganisation som kraftsamlar sex län i östra Mellansverige och Stockholmsregionen i arbetet för en fossilfri transportsektor och en hållbar regional utveckling. Organisationen för samman nära 80 aktörer från offentlig sektor, näringsliv och akademi.

Genom expertstöd och samverkan får offentlig sektor och företag hjälp att nå sina hållbarhetsmål. Organisationen är icke vinstdrivande och arbetar med alla förnybara drivmedel. Verksamheten omfattar allt från strategiska frågor till konkreta insatser.

Beatrice Torgnyson Klemme

VD, BioDriv Öst 0733 - 97 06 25