Mot hållbara evenemang genom engångsfria lösningar

Mot hållbara evenemang genom engångsfria lösningar

Med stöd inom det strategiska innofationsprogrammet RE:Source, som finansieras av Energimyndigheten, Vinnova och Formas, kommer detta projekt att demonstrera hur system för återanvändbara förpackningar för mat och dryck vid större evenemang kan bidra till ökad hållbarhet, minskad nedskräpning och lägre kostnader för städning och avfallshantering.

En viktig pusselbit i branschens förberedelser inför nya krav och regler

Senast 1 januari 2024 måste restauranger, caféer och eventarrangörer erbjuda återanvändbara förpackningar som ingår i ett rotationssystem. Som ett led i förberedelserna inför de stora och utmanande förändringarna kommer demonstrationsprojektet att samla viktig kunskap och erfarenhet som hjälper branschens aktörer att ställa om till engångsfria evenemang.

Demonstrationsprojekt för test av system med återanvändningsbara förpackningar vid event

Systemet med återanvändningsbara förpackningar kommer att testas vid tre utvalda evenemang under 2023. Systemet omfattar specifikt anpassade, individuellt märkta och återanvändningsbara tallrikar, muggar och glas, teknisk plattform för att säkerställa spårbarhet i retursystemet, specialanpassad disklösning, och driftorganisation för diskning och logistik. Utöver att testa och utvärdera själva systemet och dess komponenter kommer projektet även att studera och utvärdera frågor rörande besökarnas perspektiv och nöjdhet samt hur tjänster och affärsmodeller kan utformas för att underlätta samverkan och möjliggöra gemensamt värdeskapande.

Demonstrationsprojektet leds av Stiftelsen Chalmers Industriteknik och konsortiet består av Panter, systemleverantör med fokus på ”återanvändbara take away-förpackningar som tjänst”, Light My Fire, som tillverkar cirkulära tallrikar, muggar och glas, Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstads Universitet, tjänsteföretaget Samhall, Göteborg & Co AB, Göteborgs stads officiella destinationsbolag, Got Event AB, Göteborgs stads evenemangs- och arenabolag och Region Gotland.

”Vi behöver få lösningar och metoder för att kunna skapa engångsfria evenemang av många skäl och förhoppningen är givetvis att detta projekt kommer bli den sista pusselbiten som många har ett behov av. Målet är att projektet ska gynna många aktörer runt om i landet.” säger Filip Eklund, hållbarhetsutvecklare, Göteborg & Co, en del av Göteborgs Stad.

Med våra samarbetspartners inom myndighet, akademi och företag gör vi morgondagen redo för framtiden inom områdena energi, material, tillämpad AI och cirkulär ekonomi.

Sophie Charpentier

Project Manager Circular economy + 46 (0)73-302 27 61