RETAKES återanvändbara muggar

Forskningsprojektet RETAKE gör mattorget på Almedalsveckan engångsfritt

”Låna och lämna tillbaka” är ledorden när RETAKE testar sitt nyutvecklade rotationssystem med individuellt märkta, återanvändbara tallrikar, skålar och muggar under Almedalsveckan. Genom forskningsprojektets fullskaliga test blir mattorget på Almedalsområdet 2023 engångsfritt – ett viktigt steg i den hållbara omställningen av arrangemanget och som svar på den lag som träder i kraft den 1 januari 2024, då restauranger, caféer och arrangörer måste erbjuda mat och dryck i återanvändbara kärl som ingår i ett rotationssystem. Bakgrunden är att det används cirka två miljarder engångsartiklar varje år bara i Sverige – och snart hittar vi mer plast än fisk i våra hav och sjöar.

Låna och lämna tillbaka
Det omfattande rotationssystemet inkluderar förutom flergångsartiklar en teknisk plattform som gör det möjligt att spåra artiklarna i rotation samt en driftorganisation för diskning och logistik. ”Det är ungefär som ett bibliotek för mat- och dryckeskärl”, säger Klas Hedvall, projektledare på Chalmers Industriteknik och kommunikationsansvarig för RETAKE.

Anna Lindvall, projektledare på Panter, förklarar hur det fungerar: ”I praktiken innebär det att besökaren väljer den mat och dryck den vill ha från någon av foodtruckarna, registrerar sin tallrik, mugg eller liknande i vår webbapp, äter och returnerar. Kärlen är gratis att låna, diskas av Samhall och sätts in i systemet igen”. Genom att återanvända kärlet igen och igen blir klimatavtrycket för produktionen av flergångsartiklarna snabbt lägre än avtrycket för motsvarande antal engångsartiklar. Calill Odqvist Jagusch på Light My Fire, företaget som utvecklat och producerar hårdvaran, förtydligar: "Produkterna är speciellt framtagna för att fungera optimalt i eventsammanhang och kan användas minst 400 gånger. När produkterna är uttjänta returneras de till oss, och vi maler ner plasten och tillverkar nya. Detta sparar stora mängder engångsprodukter samtidigt som materialet nyttjas maximalt. Detta kan sedan upprepas minst 10 gånger vilket innebär att en produkt kan användas ca 4000 gånger”. ”Samhalls deltagande i projektet bidrar till att människor som står långt ifrån arbetsmarknaden får en chans att visa vilken värdefull kompetens och förmåga de besitter.” Säger Julia Klingspor på Samhall. ”

Omfattande test och utvärdering vid tre piloter
I forskningsprojektet RETAKE genomförs tre fullskaliga piloter av rotationssystemet på event och arrangemang. Almedalsveckan är det andra av tre arrangemang och event 2023 där RETAKE testar rotationssystemet med återanvändbara artiklar under 2023. Först ut som pilot var Gothenburg Horse Show i Scandinavium i februari och sist ut är Kulturkalaset i Göteborg i september. ”För att systemet ska fungera på bästa sätt har vi lagt stor kraft på utvärdering av aspekter rörande design och användning av flergångsartiklar, hur produkterna ska märkas och skannas, system för registrering och spårbarhet och också lösningar och logistik för diskning och lagerhållning”, poängterar Maria Hammar, RETAKEs projektledare.

Krögare, besökare och arrangörer i centrum
Utöver detta lägger projektet stor vikt på hur kommunikation och information utformas samt hur tjänster och affärsmodeller designas. ”Vid varje pilot utvärderas därför inte bara systemets design och funktion utan även kundernas och krögarnas upplevelser – allt för att systemet skall kunna vidareutvecklas och förbättras”, berättar Lars Witell vid Karlstad Universitet. Målet är att skapa ett gemensamt värde för såväl besökare, eventbransch, besöksindustri och samhälle samt bidra till ökad hållbarhet, minskad nedskräpning samt lägre kostnader för städning och avfallshantering utan att behöva begränsa ett liv i rörelse.

Forskningsprojektet RETAKE leds av Stiftelsen Chalmers Industriteknik och utförs i ett nära samarbete mellan Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstads Universitet, Panter, Light My Fire, Samhall, Göteborg & Co, Got Event och Region Gotland. Projektet finansieras av Energimyndigheten, Vinnova och Formas genom det strategiska innovationsprogrammet RE:Source.

RETAKE på Almedalsveckan

Pressträff fredagen den 30e juni kl 14.00 vid RETAKEs infotält vid mattorget på Almedalsområdet. Ni får möta representanter från RETAKE och vi berättar mer om projektet, varför det är viktigt, vad vi studerar och vilka resultat vi förväntar oss.

Mer information