Lilla Laddskolan del 3 av 3

Modes är olika generationer och kontrollnivåer för laddning. De första elbilarna hade en enkel Mode1 lösning utan mycket säkerhet, lite som att koppla in en bandspelare och trycka på play. De här lösningarna ser vi inte på bilar i Europa längre. I Kina och Indien förekommer det fortfarande, liksom för e-moped och e-segways.

Idag gäller Mode2 för portabla och mobila laddlösningar. Här säkras det upp ytterligare med jordfelsbrytare och värmesensorer som säkerhet för bilen och dess förare. Det är en hög grad av kontroll. Skulle det ske värmeutveckling under laddning så avslutas laddprocessen för att skydda bilen och fastigheten. Gäller vanligen för laddning på 3.6-7.2kW.

Mode 3 heter det när man avser en fast (stationär) installation. Här finns EVSE tekniken i laddboxen eller laddstolpen. Utöver att man laddar bilen säkert och skyddar den, så säkrar EVSE Mode 3 fastigheten ytterligare, kravet är att EVSE enheten installeras av fackman. Mode 3 rekommenderas för laddning på högre effekt 11kW eller mer.

kW är ett hastighetesmått som talar om hur snabbt laddningen kan gå och kWh är ett rymdmått som talar om hur mycket laddning man fått i en elbil.

Ett vedertaget mått är att man kör 1 mil per kWh och det gör med svenska elpriser inkl energiskatt att det kostar ca 1.50 till 2 kr milen att köra på el.

Så länge man privat och på företagen samt vid de destinationer där man har bilar parkerade ett par timmar eller mer, satsar på att skaffa laddkablar och laddboxar för normalladdning med en investering på 6000-8000 kr plus installation så laddar och kör man väldigt billigt.

Snabbladdning kostar mer, installationen är mycket kostsam. Det här blir en fråga för politiker och företag kopplat till ansvar och hur mycket man vill driva och underlätta elbilstillväxten men som användare/förare så kan man då och då tycka att det är viktigt att ladda jättesnabbt och då är man beredd att betala för det.

TIPS!

De företag som har elbilar i sin flotta bör själva installera laddboxar och se till att personalen har snabba laddkablar för 16A laddning. Planera möten tillsammans med lunch. På dryga 2 timmar är en Outlander PHEV full laddad med SPARK.

Lägg möten på väg till och från jobbet så kan du sedan ladda hemma eller i jobbets garage där du har laddinfrastruktur.

Gör det till en vana att fråga var du kan ladda bilen när du är på kundbesök. Det ger Dig en positiv miljömedveten aura och får de du träffar att fundera i termer om laddinfrastruktur som en service för gäster/kunder.

• laddinfrastruktur
  • mode 3