A Sustainable Start - actionfokuserade frukostmöten om Agenda 2030.

Clarion Hotel Sign fortsätter succén ”A Sustainable Start” – en serie actionfokuserade frukostmöten om Agenda 2030

I september 2019 lanserades samarbetet “A Sustainable Start” mellan Clarion Hotel Sign, ABLE Foundation och Sweco - en ambitiös satsning med målet att skapa förutsättningar att inspirera och pusha till det där sista steget att ta action för att göra det vi kan för att bidra till en hållbar planet.

- Det har varit fantastiskt att se det engagemang och det intresse för att mötas kring Agenda 2030 och de Globala Målen som grund för en hållbar omställning av vårt samhälle som vi har mött under denna tid, säger Fredrik Bengtsson, Grundare och Styrelseordförande för ABLE Foundation.

Stärkta och motiverade av den fantastiska respons vi fått under året fortsätter vi nu med “A Sustainable Start 2.0” där vi bjuder in organisationer, entreprenörer och individer att mötas kring actionorienterade aktiviteter med Agenda 2030 som bas, fortsätter han “A Sustainable Start” öppnar upp för en fysisk plats som bjuder in till samtal och där hållbarhetsprofiler och inspiratörer delar med sig av sina tankar och ideer till att vara hållbara genom enkla medel. Initiativet vill inspirera och pusha till det där sista steget att ta action för att göra det vi kan för att bidra till en hållbar planet.

-Nu är det bråttom – om tio år ska vi ha uppnått de 17 globala utvecklingsmålen. Många företag, kommuner och ideella organisationer famlar fortsatt i hur de ska få in målen i sin verksamhet – för dem finns vi och för dem ordnar vi en konkret genomgång mål för mål, om och om igen tills vi klarat utmaningen! Det säger Mattias Goldmann, hållbarhetschef på Sweco.

Den 1 september avrundas serien som startade i augusti då vi bjuder in till Mål 17 och en Grand Final där ett stort antal aktörer, med siktet fokuserat på hållbarhet, kommer delta. Seminariet gästas bland annat av tidigare ministern Gabriel Wikström, numera Regeringens nationella samordnare för

Agenda 2030. Även Jakob Trollbäck som skapade designen till Agenda 2030 och de Globala Målen är med oss i diskussionerna kring hur vi gemensamt ska kunna åstadkomma den hållbara förändring och omvandling världen behöver.

– Som Stockholms största hotell gör vi också störst avtryck och måste därmed ta störst ansvar! Vi vill ändra synsättet på hur man driver stora, hållbara hotell och vårt mål är att ligga i framkant genom sätta nya standarder för branschen. Vi behöver alla prata mindre och göra mer och därför är vi jätteglada att fortsätta samarbetet tillsammans med ABLE Foundation och Sweco, säger Henrik Berghult, VD för Clarion Hotel Sign.

“A Sustainable Start 2.0” startar på nytt den 5 oktober och med utgångspunkt i Agenda 2030 fokuserar vi denna gång på två slumpmässigt utvalda mål per seminarium. Vi tittar närmare på vilka synergier, krockar och möjligheter som finns dem emellan och lyfter fram och poängterar att alla mål i Agenda 2030 är integrerade. Inget mål kan nämligen nås på bekostnad av ett annat och framgång krävs inom alla områden för att målen ska kunna uppnås.

Välkomna att bli en del av framtiden med Norra Bantorget som katalysator för hållbar utveckling!

Clarion Hotel Sign är med sina 558 rum, Stockholms största hotell. Den spektakulära byggnaden belägen mitt I Stockholm city är ritat av den svenske arkitekten Gert Wingårdh. Hotellets utrymmen representeras genomgående av möbelklassiker från Skandinaviens mest berömda formgivare, som Arne Jacobsen, Bruno Mathsson och Alvar Aalto. På hotellets restaurang Kitchen & Table Norrmalm by Marcus Samuelsson ska gästen mötas av en kulturell och kulinarisk upplevelse där smakerna inspireras från det mångkulturella Manhattan i kombination med influenser från Nordens traditionella tillagningstekniker. Selma City Spa på hotellets åttonde våningsplan är ett cityspa som erbjuder behandlingar, uppvärmd utomhuspool, relaxytor, bastu och fräscha rätter.