Efterfrågan på självbetjäning via mobila enheter ökar

Efterfrågan på att hjälpa sig själva via mobila enheter ökar, vilket både ökar kraven på självbetjäningstjänster och supportinnehåll.

Smartphones och andra mobila enheter används flitigt på företag. Antingen får vi en företagstelefon eller så vi tar med oss vår egen smartphone till arbetet (Läs mer om Bring Your Own Device, BYOD). Frågor kan uppstå när som helst under en dag. En smartphone bär vi alltid med oss. Om support behövs tenderar vi alltmer att använda våra mobila enheter för att få svar på våra frågor.

Enligt en rapport från ”The Zendesk Benchmark Q2 2013” som baseras på svar från 16 000 företag i 125 länder, använde 26% en mobil enhet för att få hjälp via självbetjäning jämfört med 17% under samma period förra året.

Detta ställer större krav på supportfunktionerna att tillhandahålla supportinnehåll för dessa enheter samt en självbetjäningstjänst som anpassar sig oavsett om man använder en smartphone, surfplatta eller dator.

Användarens tillgång till självbetjäningsinnehåll via mobilen har enligt rapporten ökat med 50% under det senaste året. Trenden är starkt uppåt och vi kommer säkerligen se en fortsatt ökning för att fortsätta möta användarnas behov.

BYOD Bring your own device – en introduction
Support för smartphones och Iphone
Att använda iPhone i arbetet
Skapa gratis ComAround Free konto