Lära och inspireras av varandra - det viktigaste för medlemmarna i kompetensnätverket NERO

Efter fem nätverksmöten och ett Så Gör Vi-seminarium konstaterar medlemmarna i det regionala kompetensnätverket NERO: ”Den viktigaste drivkraften är möjligheten att lära och inspireras av varandra”. Och nu pågår arbetet med att samla goda exempel i en handbok om hur olika branscher i Värmland arbetar med kompetens-, rekryterings- och omställningsfrågor.

”Mycket kompetensutveckling på kort tid – vi har mycket att lära av varandra”, säger Karin Wisén Staxler på Karlstads kommun.

”Intressanta föreläsningar och inspirerande att få utbyta erfarenheter med andra i nätverket från olika branscher”, säger Jenny Höög på Region Värmland.

”Det här nätverket är kanonbra - kombinationen av föreläsningar och gruppdiskussioner väcker nya tankar och idéer”, säger Peter Finell på Qtym.

Regional samverkan kring kompetensfrågor

NERO (Nätverket för Erfarenhetsutbyte, Rekrytering och Omställning) är ett regionalt nätverk för kompetensfrågor som startats av KOM INN-projektet - en regional satsning inom kompetensförsörjning för att säkra kompetens till regionen nu och i framtiden. KOM INN drivs av de värmländska klusterorganisationerna (Compare, The Paper Province, The Packaging Arena och Stål & Verkstad) i samarbetet med Karlstads universitet, Region Värmland och Vinnova. De fyra klustren representerar tillsammans cirka 300 företag med tillsammans drygt 20.000 anställda i Värmland.

Kompetensnätverket NERO är öppet för alla som arbetar internt med kompetens-, rekryterings- och omställningsfrågor i sina organisationer. Och spridningen av yrkeskategorier bland deltagarna på NERO-mötena visar att kompetensfrågor inte bara berör medarbetare på HR/personal-avdelningar.

”När HR-funktionerna centraliseras får produktions- och avdelningschefer ute i verksamheterna allt större ansvar för personal och kompetensförsörjning”, konstaterar Monica Brandelius som är projektledare i KOM-INN: ”Därför ser vi ett bredare behov bland företagen av ett regionalt nätverk som NERO”.

Syftet med kompetensnätverket är att utbyta erfarenheter; lära av varandra; finna användbara metoder; och samarbeta för en positiv utveckling i organisationerna. Detta ska uppnås genom att ordna nätverksträffar, studiebesök, bjuda in föreläsare och visa upp goda exempel, heter det i programförklaringen.

Stora rekryteringsbehov de kommande åren

Företagen i de fyra klustren - liksom de offentliga arbetsgivarna i Värmland - står inför samma utmaningar när det gäller den framtida kompetensförsörjningen. ”Vi vet genom våra kartläggningar att de värmländska klusterföretagen har stora rekryteringsbehov under de kommande åren", förklarar Monica Brandelius.

Genom regional samverkan arbetar nu alla parter mot ett gemensamt mål - att utveckla och införa hållbara system för strategisk och varaktig kompetensförsörjning i Värmland. För att nå dit har KOM-INN tagit en rad initiativ - bland annat att starta det regionala kompetensnätverket NERO.

"Vi behöver samverka mer och lära mer av varandra - därför gick vi ut med en inbjudan till personer som arbetar med kompetens- och rekryteringsfrågor", berättar Monica Brandelius. "Efter fem nätverksträffar och ett seminarium vet vi att det finns både behov och intresse av att träffa kollegor från andra branscher och lära av varandra”.

Goda exempel samlas i handbok

Genom KOM INN-projektet kommer NERO:s nätverksträffar och Så Gör Vi-seminarier att kompletteras med en handbok med goda exempel om hur olika branscher i Värmland arbetar med kompetensfrågor.

”Vi vet att det görs mycket bra i både näringsliv och offentlig verksamhet och vi vet att det finns ett stort behov av att lära och inspireras av varandra – därför tar vi fram en handbok med mycket konkreta tips och checklistor”, förklarar Monica Brandelius och betonar att initiativen bygger på klusterföretagens behov och önskemål.

KOM INN-projektet har tidigare tagit fram en ”Lathund för kompetensstöd” med en samlad information om vad som gäller för kompetens- och rekryteringsstöd. ”Eftersom regelverket är komplext och det är svårt att veta vilken aktör som gör vad efterlyste företagen en sådan här lathund – och många har haft stor nytta av den”, enligt Monica Brandelius

………………………

Karin Wisén Staxler (Karlstads kommun) är med i kompetensnätverket NERO för att få utbyte av andra som arbetar med kompetens- och rekryteringsfrågor i andra branscher - men också för att genom gästföreläsare få lära sig mer om aktuella omvärldsfrågor inom området.

Karin Wisén Staxler har ett delat uppdrag - dels som personal- och utredningssekreterare på Karlstads kommuns vård- och omsorgsförvaltning, dels som projektledare i utvecklingen av Vård- och omsorgscollege som är en regional och lokal samverkansform för att höja kvaliteten, öka attraktiviteten och statusen på både utbildningar och yrken inom vård och omsorg.

Vad har nätverksträffarna gett dig? ”Mycket kompetensutveckling på kort tid”, säger Karin Wisén Staxler som har varit med på tre nätverksträffar och tycker att upplägget är mycket bra genom att kombinera en föreläsning med tid för samtal med varandra. ”Nätverksträffarna ger mig möjligheten att göra djupdykningar i aktuella frågor som jag normalt inte hinner med i mitt arbete - exempelvis om hur man hanterar kompetens- och rekryteringsfrågor med personer från andra kulturer”.

Vad ska kompetensnätverket ta upp på kommande möten? ”Vi har mycket att lära av varandra”, konstaterar Karin Wisén Staxler som gärna ser fler presentationer av goda exempel på hur andra branscher hanterar aktuella kompetens-, rekryterings- och omställningsfrågor. ”Exempelvis hur man når fram till ungdomar och andra grupper som idag står utanför arbetslivet vilket är mycket viktigt för att vi ska kunna klara de stora rekryteringsbehoven vi står inför”.

………………………

Jenny Höög (Region Värmland) är med i NERO dels för att lyssna på intressanta föreläsningar, dels för att träffa och utbyta erfarenheter med de andra i nätverket och höra vad som är på gång i olika branscher.

”Kompetensförsörjning är en väldigt viktig fråga för Värmland - därför är det viktigt för mig att vara med i de här sammanhangen”, säger Jenny Höög som är mottagarkoordinator i projektet Attraktiva Värmland som ska locka fler besökare, inflyttare och företagsetableringar till Värmland. En viktig uppgift för projektet är att stötta länets företag och organisationer när det gäller kompetensförsörjning. I sin roll kommer Jenny också i kontakt med en del av de människor som vill flytta till Värmland och som ofta undrar över möjligheterna till arbete inom sitt specifika yrke.

Vad har nätverksträffarna gett dig? ”Jag har träffat många spännande människor, vilket är ett av värdena med att delta i nätverket. Linus Holmgren höll en väldigt inspirerande föreläsning om Employer Branding för ett tag sedan. Han pratade mycket om vikten av samverkan mellan HR och kommunikation/marknad så att hela företaget/organisationen kommunicerar samma sak. Den föreläsningen borde fler ha tagit chansen att lyssna till”.

Vad ska kompetensnätverket ta upp på kommande möten? ”Hur tar vi hand om utländsk arbetskraft som kommer hit? Språk, kultur, sysselsättning för medföljande etc. Det finns arbetsgivare som har erfarenhet av det och de skulle kunna dela med sig av sina erfarenheter. Föreslår också att det vid ett tillfälle fokuserades mer på gruppdiskussioner och erfarenhetsutbyten”.

………………………

Peter Finell är organisations- och rekryteringskonsult som arbetar med kompetensfrågor både internt och externt på Qtym AB.

”Jag brinner för kompetensutveckling och kompetensfrågor - därför är det oerhört intressant och värdefullt för mig att vara med i det här nätverket. Det här nätverket är kanonbra.

Vad har nätverksträffar gett dig? ”Jag har varit med på de flesta nätverksträffarna och jag är jättenöjd. Upplägget på nätverksträffarna är mycket bra och givande. Kombinationen av föreläsningar och gruppdiskussioner ger goda inspel och väcker nya tankar och idéer”.

Vad ska kompetensnätverket ta upp på kommande möten? ”Mer konkreta tips om och erfarenheter av hur andra arbetar med aktuella kompetensfrågor - exempelvis kring arbetssätt och arbetsformer som varit framgångsrika. Här har vi säkert mycket att lära av varandra”.

………………………

Fler röster om kompetensnätverket NERO:

"Att vidga kontakterna till fler branscher ökar möjligheterna att få nya kreativa idéer och tips", säger Lena Hedström - rekryteringsansvarig på Stora Enso Packaging.

"Genom nätverket får jag kontakter och kan ta del av erfarenheter från andra", säger Johan Hagberg - sektionschef på Citec Engineering.

"Nätverket är viktigt eftersom vi behöver samverka mer kring rekryteringar för att hitta jobb åt båda parter i en familj", säger Elisabeth Wikström - kompetensstrateg på Landstinget i Värmland.

”Vi har en slimmad organisation där jag är själv på personalsidan i Billingsfors – därför är det nyttigt och viktigt för mig att få träffa kollegor från andra verksamheter för utbyte och för att diskutera olika personalfrågor”, säger Helén Öder Skarström på Munksjö Paper i Billingsfors.

”Jag arbetar med kompetens- och rekryteringsfrågor för näringslivet i Filipstad som står inför samma generationsväxling som alla andra – därför är det bra att det här nätverket finns så vi tillsammans kan dra nytta av varandra”, säger Maria Thiery Wase på Näringslivsenheten i Filipstads kommun.

”Jag ser det som värdefullt att vi inom offentlig sektor får träffa privata företag och utbyta erfarenheter genom NERO, vi står inför många liknande frågor och utmaningar", säger Christina Höök - organisationskonsult på Karlstads kommun:

”Jag upplever Nero som väldigt positivt, det är viktigt att vi bygger samarbetet inom regionen och därmed kan bli bättre på att knyta kompetenser till oss. Ju mer kontakter vi får desto bättre kan vi ’paketera’ Värmland som erbjudande", säger Marie Asker Lindblad som arbetar med HR-frågor på Billerud:

”Det är en väldig fördel att genom NERO få hit bra föreläsare med kunskap inom aktuella ämnen. Sedan är det alltid bra att få träffas och knyta kontakter och utbyta erfarenheter på ett sätt som vi kanske inte skulle göra annars", säger Agneta Qvist - HR-strateg på Landstinget i Värmland.

Hittills genomförda nätverksträffar:

• Paki Holvander (kommunstrateg inom demokrati och mångfald i Södertälje kommun) talade om Rekrytera för framtiden med fokus på integration & mångfald.
  • Stefan Vallerius (HR On Demand AB) talade om Generationsväxling/Age Management
  • Tomas Gustavsson (TUK Förlag) talade om Generationsanpassat ledarskap
  • Linus Holmgren (Talent Talk) talade om Arbetsgivarvarumärke/Employer Branding
  • Birgitta Eriksson(forskare vid Karlstads universitet) talade om Ungas syn på arbete
  • Landstinget i Värmland har hållit ett Så Gör Vi-seminarium om hur de arbetar med att analysera, planera och locka kompetens.

Kompetensnätverket NERO bjuder in till nytt Så Gör Vi-seminarium

"Jämställdhet och mångfald i praktiken - ta tillvara medarbetarens fulla potential". Det är temat när det regionala kompetensnätverket NERO bjuder in till sitt andra Så Gör Vi-seminarium då Billerud AB Gruvöns bruk delar med sig av erfarenheter och färdigheter fredagen 11 maj.

I en serie Så Gör Vi-seminarier berättar värmländska företag och organisationer om hur de jobbar inom kompetensområdet och vad arbetet resulterar i.

Billerud AB Gruvöns Bruk i Grums är med sina 840 medarbetare det största bruket i Billerud-koncernen. Att ta tillvara alla medarbetares kompetens är naturligtvis en framgångsfaktor. Ett led i detta arbete är ett utvecklingsprogram för kvinnliga medarbetare på Billerud AB Gruvöns Bruk. Syftet är att ge verktyg och inspirera kvinnor att vilja och våga växa, både privat och professionellt, och att identifiera vad företaget kan göra för att ge förutsättningar för individen och för att ta tillvara mångfalden.

På seminariet berättar Billerud AB Gruvöns Bruk bland annat om: ● Det kort- och långsiktiga arbetet; ● Medarbetarsamtalets betydelse; ● Betydelsen av att göra medvetna val inom en rad olika områden

Vad: Så Gör Vi-seminarium med Billerud AB Gruvöns Bruk
När: 11 maj, kl. 14.30-16.00
Var: Billerud AB Gruvöns Bruk i Grums (Infolokalen) anmäl dig i receptionen vid huvudentrén
Anmälan: Senast den 8 maj till Monica Brandelius (m.brandelius@paperprovince.com alt. tfn 0705-66 64 42).

Seminariet arrangeras inom ramen för NERO – ett regionalt kompetensnätverk som startats av KOM-INN! KOM-INN! är en regional satsning inom kompetensförsörjning med syfte att säkra kompetens till regionen, nu och i framtiden. KOM-INN! drivs av de värmländska klusterorganisationerna i samarbete med Karlstads universitet, Region Värmland och VINNOVA.

Kontaktperson: Monica Brandelius - telefon 0705 66 64 42