Grönskande skåpodling är framtiden för restauranger

Grönskande skåpodling är framtiden för restauranger

Vad kan vara mer klimatsmart än att odla egna örter direkt i anslutning till restaurangen? Detta är något som Compass Group bland annat testar på restaurang The Melting Pot i Göteborg. Där odlas just nu bland annat thaibasilika, koriander, gräslök, dill och olika sorters sallat i ett odlingsskåp inomhus.

- Mer lokalproducerat än så här kan det knappast bli. Med egna odlingsskåp är målet att bli helt självförsörjande på färska örter och sallat, säger Johan Eriksson, restaurangchef på The Melting Pot i Göteborg.

Det finns en strategi bakom vad som odlas för att det ska passa temat som ligger i menyn, vilket betyder att plantorna sätts 4–6 veckor innan planerad skörd, utifrån den meny som ska serveras. Eventuellt överskott på örter säljs i restaurangen till gästerna.