Sparkonto rörligt upp till 4 procent

14 sparkontoaktörer erbjuder 4 procent eller mer på rörliga sparkonton

Många har sitt sparkonto hos sin bank utan att ha koll på att de troligtvis får en låg ränta eller inte får någon ränta alls. Pengarna man sparar sjunker alltså i värde på grund av inflationen. Men så behöver det inte vara. Det finns en uppsjö med sparkonton där du får runt 4 procents ränta, med fria uttag och insättningsgaranti.

Bäst ränta just nu:

• Den högsta rörliga räntan som erbjuds bland aktörerna just nu är Lea Bank med 4,30 procent. 13 andra aktörer erbjuder 4 procent eller mer.
  • Binder du pengarna på 6 månader kan du få upp till 4,50 procent i ränta. Binder du dina pengar längre än 2 år sjunker räntan vilket är ett tydligt tecken på att bankerna ser lägre räntor framöver. I tabellen under artikeln ser du alla olika sparkonton och räntor där du också kan söka på en specifik summa och bindningstid.

Rörligt konto? Bundet konto? Börsen?

Det du sparar till din buffert eller till något du vill göra på kort sikt bör du ha på ett sparkonto med fria uttag där du lätt kan komma åt pengarna. Sparar du på lite längre sikt kan du binda pengarna på ett bundet sparkonto. Pengar du sparar på lång sikt ger bäst avkastning på börsen. I genomsnitt har Stockholmsbörsen avkastat runt 8 procent per år historiskt men det är viktigt att vara medveten om att börsen går upp och ner och att investera på börsen innebär att du tar risker.

Se till att ditt konto har insättningsgaranti.

Alla konton i vår lista har insättningsgaranti. Det betyder att du är garanterad ditt sparade belopp även om banken skulle gå i konkurs. Insättningsgarantin skyddar ditt sparande upp till 1 050 000 kronor per bank/aktör och person. Vissa banker har utländs insättningsgaranti vilket innebär att det är det utländska landets insättningsgaranti som gäller. Dessa aktörer har ett “i” till höger i listan där du kan läsa vad som gäller för just det kontot.

Gör så här:

1. Öppna ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti (du hittar alla sparkonton i listan nedan). Går oftast snabbt och enkelt via nätet.

2. Sätt upp ett autogiro från ditt lönekonto till ditt sparkonto och spara lite varje månad så fort lönen kommer, så fylls sparandet/bufferten på efter hand. När du nått upp till ditt sparmål kan du pausa den stående överföringen tills du sätter upp ett nytt sparmål eller vill fylla på din buffert igen.

Lycka till med sparandet!