Sparkontoräntorna stiger

Pressmeddelande -

Sparkontoräntorna är på väg upp! Två storbanker tar täten när det kommer till bundna sparkonton (3 & 5 år).

Sedan årsskiftet har vissa storbanker börjat höja sina räntor för bundna sparkonton. Idag kan du få 1,99 procent om du binder dina pengar på 3 år och 2,35 procent om du binder på 5 år. Vi behöver gå tillbaka till 2014 för att hitta så höga räntor på bundna sparkonton.

När inflationen stiger och räntorna på våra bolån går upp börjar även sparkontoräntorna att röra på sig. Storbankerna erbjuder ingen ränta på rörliga sparkonton ännu men när Riksbanken nu kan börjar höja reporäntan bör vi även kunna få ränta på dessa konton. Storbankerna slår dock de mindre aktörerna när det kommer till bundna sparkontoräntor.

Högst rörlig ränta = 1,20 procent.

Högst ränta just nu (rörlig) erbjuder Rocker premium med 1,20 procent* följt av Lunar som erbjuder 1,05 procent. Ingen storbank erbjuder ränta på sina rörliga sparkonton idag.

Högst ränta bundet 1 år = 1,30 procent.

Högst ränta just nu (1 år bundet) erbjuder Bigbank och Marginalen med 1,30 procent följt av Bluestep som erbjuder 1,25 procent.

Storbankerna:

• Länsförsäkringar: Erbjuder 0,15 procent. Erbjöd 0,15 procent i början på 2022.
  • Nordea: Erbjuder 0,15 procent. Erbjöd 0,15 procent i början på 2022.
  • SEB: Erbjuder 0,49 procent. Erbjöd 0 procent i början på 2022.
  • Swedbank: Erbjuder 0,64 procent. Erbjöd 0,1 procent i början på 2022.

Högst ränta bundet 3 år = 1,99 procent.

Högst ränta just nu (3 år bundet) erbjuder Swedbank med 1,99 procent följt av Bigbank som erbjuder 1,95 procent.

Storbankerna:

• SEB: Erbjuder 1,83 procent. Erbjöd 0,2 procent i början av 2022.
  • Swedbank: Erbjuder 1,99 procent. Erbjöd 0,5 procent i början av 2022.

Högst ränta 5 år bundet = 2,35 procent.

Högst ränta just nu (5 år bundet) erbjuder SEB på 2,35 procent följt av Bigbank som erbjuder 2,20 %.

Storbankerna:

• Länsförsäkringar: Erbjuder 0,95 procent. Erbjöd 0,95 procent i början på 2022.
  • SEB: Erbjuder 2,35 procent. Erbjöd 0,67 procent i början på 2022.
  • Swedbank: Erbjuder 2,17 procent. Erbjöd 0,72 procent i början på 2022.

Här finns en sammanställning av alla sparkonton och alla bindningstider: www.compricer.se/sparande

För historiska sparräntor, kontakta Christina Sahlberg på christina.sahlberg@compricer.se.

*Rocker erbjuder denna ränta för ett sparkapital på upp till 50 000 kronor. Sparar du mer sänks räntan.