Emma Persson, privatekonom Länsförsäkringar

6 saker du inte bör göra i din privatekonomi i kristider

Den minskade aktiviteten i samhället och oron för vår privatekonomi kan få oss att agera irrationellt och kontraproduktivt. Det är viktigare än någonsin att tänka efter och vara smart i alla ekonomiska beslut, trots att det är oroliga tider. Här är några exempel på saker du inte bör göra:

Rusa inte iväg och köp en dyr stationär dator. Statistik från branschorganisationen Elektronikbranschen visar att försäljningen inom hemelektronik ökade under mars månad. Störst är ökningen när det gäller stationära datorer, vilket man bedömer beror på att fler nu jobbar hemifrån. För att minska effekterna på svensk ekonomi vill förmodligen regeringen hålla rörelserestriktionerna så kortvariga som möjligt. Är det värt att ha en grym stationär dator för tusentals kronor stå hemma och samla damm när du kanske är tillbaka på jobbet om två månader?

Låt inte krisen påverka jämställdheten därhemma. VAB-siffrorna exploderar och fler kommer säkert att känna tveksamhet inför att sätta sina gamla föräldrar på äldreboenden under lång tid framöver. Vem är det som träder in i samhällets ställe hemma hos er? Statistik från försäkringskassan har hittills talat sitt tydliga språk – 62 procent av den tillfälliga föräldrapenningen och 70 procent av närståendepenning tas ut av kvinnor. Kvinnor behöver tänka på sin livsinkomst och karriär lika mycket, om inte mer, som män.

I Klarnas senaste statistik över köpbeteenden på internet under de senaste veckorna, visar det sig att den varukategori där kvinnor spenderar mest pengar är barnprodukter. Varför inte överlåta inköpen åt den som normalt inte gör det? Det är tidskrävande och otacksamt att vara den som alltid står för inköpen till barnen. Variera vem som gör vad där hemma, det är bra för jämställdheten på sikt.

Börja inte använda bilen mer. Det finns en risk att krisen gör att vi hellre sitter i vår egen bil än riskerar att utsättas för smitta i kollektivtrafiken när vi ska transportera oss. Men det är dyrt att äga bil. För min egen del handlar det om 1 000 kr mer per månad för 500 mil ökad körsträcka per år, exklusive förmodat snabbare värdeminskning. Det får man mycket kollektivtrafik eller höjt månadssparande för.

Sluta inte amortera bara för att du kan. Det kan kännas lockande att utnyttja möjligheten till amorteringsfritt och ha möjlighet till ett ökat konsumtionsutrymme över sommaren och ett tag framöver. Men tänk efter två gånger. Att amortera minskar dina lånekostnader och ökar din förmögenhet över tid. Dessutom, om bostadspriserna går ner som en följd av krisen, riskerar din belåningsgrad (skuld i förhållande till värdet på bostaden) att öka. Bättre då att oförtrutet fortsätta amortera om din inkomst inte direkt påverkas av krisen.

Spara inte rakt av hos det institut som erbjuder högst ränta. Hos en del institut kan man få lite ränta när man sparar på konto. Men var noggrann med att läsa på om institutet. Bedriver de också utlåningsverksamhet som riskerar att få problem om arbetslösheten ökar och människor får svårt att betala tillbaka sina blancolån? Insättningsgaranti är ett absolut minimum, särskilt i dessa tider.

Tänk inte automatiskt ”köpstopp”, tänk bara smartare kring inköpen. Klädbranschen kämpar med vikande försäljningssiffror och reorna lär komma som en efterföljd av det. Behöver du kanske nya skidkläder eller kan du köpa vinterskor till nästa vinter åt barnen redan nu? Kan du boka semesterresan 2021 eller 2022 hos researrangören redan nu? Leta aktivt efter rabatter och erbjudanden, det lär finnas gott om dem nu.

Håll huvudet kallt och tänk smart med din privatekonomi även genom krisen. Det finns ett ”efter” och då har du förhoppningsvis tagit dig igenom den med så liten ekonomisk påverkan som möjligt.

Lycka till!

Emma Persson